Bjønnhatten ble endelig besøkt (29.07.2021)

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Parkering ved øvre Forsåvatn (361m)
Ascents Bjønnhatten (901m) 29.07.2021 17:43
Bjønnhatten som ruver 901 meter over RV17 (Kystriksveien)

Endelig kom dagen da Bjønnhatten skulle bestiges. Dette er et fint fjell som er godt synlig o området og ganske markant fra visse vinkler. Selvsagt kan fjellet nås fra flere startpunkter men vi bestemte oss for å kjøre opp på Sundsfjordfjellet frem til trappa opp på Sokumfjellet. I så måte ville en god del strabaser være spart straks man var oppe. Slik gikk det ikke, det var forbudsskilt ved trappa og frua fikk akutt høydeskrekk og sterkt ønske om å opptre lovlig.

Som man ser av kartet gikk vi inn dalen ved den merkede parkeringsplassen, passerte Nedre Forsåvannet før vi bushet opp på fjellet. Det skal sies at vi ble utfordret da vi skulle passere kløftene ved Litle Sokumvannet
Det gikk imidlertid bra bortsett fra at en av deltakerne tråkket over og slet med vond fot resten av turen.

Vi hadde en flott tur opp til toppen med fantastisk utsikt. Særlig synes jeg at utsikta til memaurtinden og baksiden av Småtindene var flott og verd turen alene.

På tilbaketuren prøvde vi en litt annen rute uten at det ble nevnverdig lettere å ta seg frem med vond fot.

Kjekt å ha vært på toppen men jeg vet at det er folk som besøker dette fjellet årlig. Om de kunne ta med seg rødmaling og merke den sikreste løypa så vil nok mange sette pris på det i fremtida.

Oppå fjellet var det relativt begrenset med jordsmonn men disse blomstene lyste opp i viste seg frem.

Her er vi i ferd med å nå selve toppen. Den er ganske rund og vi ble nok litt ivrig på å nå frem og nyte utsikten.

På dette bildet ser vi østsiden av Småtindene og dessuten Memaurtinden som er høyeste toppen i Gildeskål. Det er den med en loddrett strek, trolig fra en utrasning for noen år siden.

Her ser vi østsiden av Småtindene. Tinden til venstre heter Stortinden og er den som ligger nærmest Breivik og Breivikdalen.

Her ser vi Sandhornøya til venstre og det havet som ligger nærmest er Holmsundfjorden. Lenger borte skifter fjorden navn til Nordfjorden med Beiarkjeften der Nordfjorden blir til Saltenfjorden. Ytterst ser vi Landegode som stikker opp av disen.

Dette bildet er tatt i litt mer vestlig retning og her ser vi Morsdalsfjorden som strekker seg vestover på sydsiden av Sandhornøya. Utenfor ses Fugløya.

På grunn av diverse omstendigheter ble det ganske seint før vi kom oss ned til bilen men vi fikk med solnedgangen.