Skagastølsryggen (21.07.2021)  6

Nørdre Skagastølstinden (2,167m) 21.07.2021
Store Skagastølstinden (2,405m) 21.07.2021
Vetle Skagastølstinden (2,340m) 21.07.2021

Reiste over Sognefjellet på tirsdag og etter litt parkeringsutfordringer gikk inn til Skagagasalshytta (1345 moh). Det var fortsatt mye igjen av dagen, så vi gikk videre opp til vannet 1584 moh (siste dokumenterte sikre vannpost) før vi slo opp teltet. Var i seng klokken 20:00 og Ragnhild sovnet momentant. Jeg derimot lå lenge og var veldig spent og urolig på hvilke utfordringer som ventet neste dag. Tenkte på youtube videoene vi hadde sett i forkant med med dramatisk "Dovregubben hall" melodi som i tillegg var filmet med vidvinkel gopro- kamera som får turen til å virke meget dramatisk. Heldigvis var dette ren skremselpropoganda.

Ble ikke mye søvn denne natta men når klokken ringte 04:00 var jeg klar på rød beredskap. Litt overivrig på å komme i gang kom det en passende kommentar fra Ragnhild "Jeg er ikke klar på 5 min". Klokken 04:30 var endelig vannflaksene fylt, og vi startet oppstingningen mot Nordre Skagastølstind i soloppgang. Godt å få varmen i kroppen. Oppe på Nordre ble det frokost før vi gikk videre og plutselig var vi i V-skaret.
Klatringen opp var veldig fin i fast og tørt fjell. Jeg valgte å stole på bankeboltene og satte minimalt med egne sikringer. Andre taulengde tror jeg klatret litt mye rett på og skulle nok egentlig gått litt mer mot høyre bortover galleriene. Husker spesielt ett parti hvor jeg måtte løfte meg opp et sva med kun en hånd. Ragnhild som kom som nummer to fikk en real utfordring men med litt "1-2-3 - Draaa-teknikk" gikk det fint. På toppen av V-skaret ble vi tatt igjen av en guide fra Turtagrø. Han kunne melde om at det var minst 20 stk som var på tur bortover ryggen. De brukte en kort-tau teknikk eller "leie hund teknikk" som såg meget elegant ut. Vi valgte å prøve denne teknikken fra Midtre bortover til Patchell sva. Vet ikke om vi gjorde det riktig men greit å ha prøvd denne teknikken også.

Morgenstund <3
En av de råeste utsiktene som finnes
På toppen av Vetle Skagastølstind

Patchell sva inneholder ikke lengre noen løkker som kan brukes til å svinge seg bortover til risset. Heldigvis var det lett å sette en bombesikker standplass før det utsatte flyttet. Hadde også med svasko for anledningen. Selv om jeg er stiv som en pinne gikk det greit å ta steget ut til en bankebolten som er plassert som et ekstra fottak i risset. Resten av klatringen gikk veldig greit.
Oppe på Vetle var det en storslagen utsikt over mot Storen og resten av Joutunheimen. Kanskje den fineste usikten i hele Jotunheimen?. Et skolebrød gikk ned på høykant her.

Ettter en lang rapell klatret vi opp til Store Skagastølstind. Gikk en taulengde på ca 30 meter. Ellers var det bare klyvepartier som løste seg greit med riktig vegvalg.

Endelig var vi på toppen av Store Skagastølstind rundt klokken 11:40. Dette har vi ventet lenge på. En god pause på toppen før vi gikk ned til rapellen. Det var mange taulag på Storen og det ble litt venting på rapellen. Guidene er meget rutinerte og effektive i alt de gjør, så det var helt greit å vente litt. Hadde ikke blitt så mange pauser tidligere på dagen. Vi tok også en rapell ned svaene mot hytta. Etter svaene tok vi en lang pause med en vill utsikt hvor vi kunne fordøye en majestetisk tur.

Toppen!
Luftig rappell
Pause i solveggen. Her gikk stilongsen

Da vi kom tilbake til Skagastølshytta måtte vi opp rundt 250 høydemeter for å hente teltet. Et bad i Spaavdelingen/Jazzuzzien som er lokalisert under broen ved Turtagrø samt en kald pils inne på Turtagrø gjorde kronen på verket og dagen var komplett. I følge meg er dette oppskrift på en perfekt ferie, usikker på om Ragnhild er enig i det! :)

Vi gikk turen under optimale forhold. Tørt og fint og god sikt. Ser for meg at ryggen kan bli meget utfordrende med dårlig vær.