7-fjellstur som ble 9-fjellstur (02.09.2012)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Pellestova (990m)
Endpoint Pellestova (990m)
Veslefjellet (1,051m) 02.09.2012
Visits of other PBEs Nevelhytta (1,090m) 02.09.2012
Pellestova (984m) 02.09.2012

Etter å ha lest i avisa om LOTs planer om en 7-fjellstur etter mønster fra Bergen, bestemte Johannes og jeg oss for å være med på denne. Reiste fra Nygaard ved halv 10-tida søndag, og ankom Pellestova en times tid senere. Etter å ha registrert oss, over 50 hadde allerede startet, startet vi å gå samtidig med Sørdalskarusell-entusiast Finn Olsen. Gikk først veien på nordsiden av Malmtjønnet - som er mye brattere når vi kommer i motsatt retning på Troll Ski Maraton. Tok av fra veien etter halvannen kilometer og gikk til topps på Reinsfjellet. Herfra tilbake vel en km før vi tok Rondanestien mot Veslefjellet. Mellom Reinsfjellet og Veslefjellet traff vi Gunnbjørn Valle og Inger Julie Madslien (tremenning) som også gikk 7-fjellsturen og hadde en hyggelig prat med dem. Fra toppen av Veslefjellet noen hundre meter tilbake før vi skrådde opp mot toppen av Hitfjellet. Fortsatte råket rett fram og over Venåsane og til toppen av Kriksfjell. Herfra ned til den idylliske setergrenda Indre Reina og videre til Ytre Reina, og over demningen på Reinsvatnet. Her sto Røde Kors og ønsket oss god tur videre. Fra Ytre Reina på råk gjennom hyttebebyggelse til toppen av Indre Nysæterhøgda. Herfra fortsatte 7-fjellsturen rett fram, mens Johannes og jeg tok litt tilbake ned til Nysætra, og over Ytre Nysæterhøgda tilbake til 7-fjellsturtraseen. Den fant vi da vi passerte veien mellom Nordseter og Ytre Reina - herfra på ualnminnelig sterkt råk til toppen av Nevelfjellet som er Lillehammer kommunes høyeste punkt. Veldig mye folk både opp og ned på råket her. På Nevelfjellet ble det tid til et par kakuskiver, dagens første toppboksignering, samt en tur innom topphytta som har vært i medias søkelys i det siste. Fra Nevelfjellet kort vei til Slåseterfjellet, og derfra ned til parkeringsplassen mellom Pellestova og Ilsetra. Her var det råk opp til Hafjellet, og vi bestemte oss sporenstreks for å ta med denne toppen. Det var ingen dum ide, her var en flott varde, toppbok, samt en flott utsikt - særlig vestover mot Gausdal Vestfjell og Synnfjellet. Fra Hafjell rask joggetur ned til Pellestova, hvor vi fikk krysset oss av listen for deltakere etter nøyktig 5 timer og 30 km.
En flott tur i ok turvær. Overskyet, men bare noen få regndråper ved Indre Nysæterhøgda. Gikk i shorts og joggesko, antar at vi jogget omlag halve turen.
Takk til LOT for et flott initiativ.
Følgende topper inngikk i 7-fjellsturen :
Reinsfjellet 1066 moh i Øyer
Veslefjellet 1051 moh i Øyer
Hitfjell 1083 moh i Øyer
Kriksfjell 1052 moh i Øyer
Indre Nysæterhøgda 965 moh i Lillehammer
Nevelfjellet 1089 moh i Lillehammer
Slåsæterfjellet 1064 moh i Lillehammer.

I tillegg var jeg og Johannes oppom: