Uranostinden fra vestflanken (23.07.2021)

Written by Mathias (Mathias Stang)

Start point Koldedalen (1,212m)
Ascents Uranostinden (2,157m) 23.07.2021

Vi var en gruppe som ønsket en lengre dagstur i nærheten av Fondsbu. Valget falt på Uranostinden. Men uten klatre- eller breutstyr var både søreggen og brekrysningen uaktuell, og bortsett fra den lille beskrivelsen her på Peakbook og boka Norges fjelltopper over 2000 meter, var det lite informasjon å finne på nettet om ruta fra vestflanken. Derfor var vi usikre på hvor gjennomførbar turen var, men med en ypperlig værmelding i sikte bestemte vi oss for å prøve likevel.

Heldigvis viste det seg at rutevalg underveis på vei opp var relativt ukomplisert.

Turen startet noe sent kl 10:40 fra bommen i Koldedalen. De første 6 km gikk greit langs merket sti på vestsiden av Uradalsvatnet og gikk unna på halvannen time, til tross for mye ur.

Fra nordsiden av Uradalsvatnet forlot vi stien og begynte stigningen der klippene så minst bratte ut. Som så mange steder i fjellet ser dette ut som en loddrett vegg fra avstand, men når man nærmer seg er det noe fastere fjell og små hyller blant ura som leder opp til et flatere område på ca 1550 moh. Her er det litt ulike varianter, og vi valgte en litt annen linje på vei ned, som også er noe tydeligere vardet.

Opp løs ur nedenfor Uranostinden. Bildet er tatt mot nord, med Slingsbytinden til venstre i bildet. Her er det nok brattere enn bildet gir inntrykk av...

Videre fortsatte vi et stykke oppover før vi følger fjellsiden et stykke nordover. Herfra fikk også turen et ekstra medlem som syntes det var hyggeligere (og tryggere) å slå følge enn å gå alene. Her er det særdeles løs og bratt ur som traverseres, avbrutt av noen korte snøfonner. Dette er nok den mest utsatte delen av turen, men i fint vær opplevdes det greit ut. I mer snørike perioder kan det kanskje være lurt med isøks for å være på den trygge siden, men i vårt tilfelle var snøen myk og god å gå på, og det var dessuten mulig å gå et stykke rundt, noe enkelte i gruppa gjorde.

Utsikt sørover med en av snøfonnene vi måtte krysse. Fra venstre ser man Koldedalstinden, Hjelledalstinden, Falketind (høyest til venstre), Stølsnostinden (høyest til høyre).

Etter hvert nådde vi skaret mellom Slingsbytinden og Uranostinden og fulgte ryggen til toppen av Uranostinden.

Returen ble gjort via samme rute. Vi rakk ikke innom Slingsbytinden siden vi hadde en middag å rekke på Fondsbu, men dette er en såpass flott topp at jeg gjerne kommer tilbake via en annen rute og da plukker med meg Slingsbytinden også.

Totalt brukte vi ca 9:30 på hele turen inkludert pauser. Det er lite muligheter til å fylle vann etter at man forlater Uradalsvatnet. Vi kom over en liten kilde blant noen sva i nordenden av den bratte ura der vi kunne fylle på vann, men denne forsvant fort blant steinene.

Toppeggen av Uranostinden med et klatrelag ved toppvarden
Fra sørtuppen av toppeggen ser vi Uranostinden S1 (2037moh) litt anonym foran den langt tydeligere Uranostinden S2 (2048moh). Disse får bli til en annen tur.
Er fornøyd med å ha nådd en fantastisk topp via en litt utradisjonell rute.