Mannen (01.09.2012)

Written by Mayhassen (Øyvind Mathiassen) GSM

Ascents Mannen (1,950m) 01.09.2012
Visits of other PBEs Skagastølsbu (1,758m) 01.09.2012

Mannen, 1950m høy er den. Utilgjengelig som bare det, en av Jotunheimens mest utilgjengelige topper. Ikke bare er det litt vanskelig å komme seg til topps rent teknisk, men det er en lang innmars uansett vei.

Vi valgte å gå fra Turtagrø på 900m, oppom bandet på 1750m, overnatte der i ei fin steinhytte, gå videre på natta ned i Midtmaradalen (måtte ha ut litt støttetau på veien) til underkant av 1200m, deretter runde opp på østsida av mannen i ei løs og trivelig dal/fjellside (måtte ha to rapeller ned igjen på returen). Oppe på østsiden skrår man opp til nordøstryggen (her kan man fylle på vann) og klyver/klatrer opp på toppen mens man har et fabelaktig utsyn ned og oppover i Maradalen med omliggende Tinder med stor T.

Vel oppe på Mannen har man kanskje noe av den villeste utsikten Norge har å by på, her er det nærmest ingen spor av menneskelig aktivitet uansett hvor man hviler øynene, kun en varde på toppen og noen slynger her og der.. En topp for spesielt interesserte da den ikke er over 2000m, men en topp flere bør oppleve!

For visning i HD og best kvalitet se:

(Har du dårlig netthastighet kan det være lurt å trykke play, så pause med en gang å la videoen laste litt før du setter den i gang - da slipper man den irriterende hakkingen)

PS:
Vi ble lurt av noen slynger på nordsiden av toppen, dette er ikke veien ned i Maradalsskaret, man går over toppunktet og ut mot stupet ved Midtmaradalen, her går det en betydelig enklere vei ned. En annen ting er veien ned og opp i dalen fra Skagastølsbu, denne er ikke så lett og valgte en annen vei enn den gamle T-merknga på vei tilbake, ned var det mørkt og det er mulig vi ikke fant den enkleste veien. Vi fulgte da T og vardemerking, men klarte oss altså ikke uten tauet. Opp igjen gikk vi litt høyere opp på snøfonna, bygde en varde der vi gikk opp.

Written by Kaare_70 22.02.2013 22:51

Gratulerer med både Midtmaradalen og Mannen, Mayhassen! Jeg mener å huske at du ikke hadde vært der da du kommenterte vår drømmetur i 2011 her:

Jeg kan 100% bekrefte at den gamle T-merkede stien mellom Bandet og Midtmaradalen er meget krevende idag, og vi brukte selv tausikring over det bratteste partiet da vi gikk opp i 2011. Den gamle waieren er borte; jeg mener at vi benyttet den da vi gikk ned i 1996, men selv da firte vi sekkene, husker jeg.

Lykke til med hele Maradalstraversen når den tid kommer!

Written by Oddvar 13.09.2012 23:39

Var på Mannen rundt midten av 90-tallet og gikk opp østryggen (som dere, kjente igjen det nedre svaet fra videoen). At det var en enklere vei ut mot Midtmaradalen, var overraskende.

Dere kan umulig ha funnet rette veien innerst i Midtmaradalen. Denne var vedlikeholdt av DNT inntil 80-tallet en gang, men er nå nedlagt som DNT-merket rute. Jeg gikk der med guttungene på midten av 80-tallet hvor minstemann på 11 år gikk i joggesko. Den gang var det spent opp en wire på det bratteste punktet.

Written by Mayhassen 14.09.2012 07:35

Vel, vi så rester av rødmaling både over og under.. kanskje de har rett, dagens ungdom duger rett og slett ikke lenger:)

Written by janyga 14.09.2012 10:42

Muligens en liten misforståelse her. Det er forholdsvis enkelt å gå opp på Mannen fra øst. Vi hadde i hvert fall ikke behov for sikring der. Ned mot Maradalsskaret tror jeg ikke det finnes noen enkel klyvevei. Det vil nok i tilfelle være særdeles utsatt. Ett par fine rappeller så er man i Maradalsskaret, og klar for veggen opp til Kjerringa..

En kommende favoritt!

Written by Øyvindbr 13.09.2012 09:54

Mannen har jeg tenkt på siden før Sogndalstudiene (1999-2005), men jeg greide ikke å manne meg opp. Vet at den vil bli en favorittutsiktstopp, kanskje favoritt nr 1? Jeg sliter ikke så rent lite med kjærlighetssorg over Utladalsområdet, har ikke vært der siden 2008 og savnet er ikke til å bære!!!

Fantastisk bra og morsom film! :)

Written by janyga 02.09.2012 23:29

Endelig flere Peakbookere på Mannen :-) Mannen og Kjerringa er kremtopper med historisk sus! Traversen over hele Maradalsryggen i 1994 er ett av mine absolutte høydepunkt i fjellet..

Written by Mayhassen 03.09.2012 12:50

Så det var kun du som hadde registrert den her inne ja! Ikke mye spor etter mennesker i dette området..

Tror at traversen var et høydepunkt uten sidestykke ja, det er det kuleste området i fjellnorge, i alle fall sør for Nordland, muligens i hele landet også.

Det blir nok revansj på traversen en senere gang, nå vet vi hvertfall litt mer om veivalg.. Er ikke tid til mye feilgåing på denne tida av året.