Myrehogget - Høyest i Øvre Eiker (28.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Midtstua Parkering
Ascents Myrehogget (707m) 28.07.2021 14:39
Visits of other PBEs Midtstua Parkering (303m) 28.07.2021 16:44

Ny dag med regn på Østlandet. Jeg og Øyvind kjørte fra hytten hans i Finnemarka til parkeringen ved Midtstua for en tur på Myrehogget, som er høyest i Øvre Eiker. Det ble regntøy i dag også. Vi fulgte den gode blåmerkede stien oppover i skogen. Godt skiltet. Vann var det nok av, så det var ikke noe problem å fylle flaskene.

God sti og godt skiltet mot toppen
Hoggtjern

Artig med trestigen opp på berget ovenfor Hoggtjern. Jeg valgte å heller benytte meg av fjellets naturlige rute ved siden av. Siste del speedet vi opp tempoet, og det var deilig å puste litt på toppen. Stor varde her oppe markerer både trig og toppunkt. Eller, det ligner mer en steinhaug. Enten har den sett sine bedre dager, eller så har folk bare kastet steiner i haugen.

Stigen opp til berget ovenfor Hoggtjern

Vi så nada her oppe, men det var jo ingen bombe. Jeg lurte på når finværet ville komme tilbake. Vi spiste noen lefser før vi startet på returen samme vei. Det lettet litt da vi nærmet oss bilen, men ikke mer enn at vi fikk et kjapt glimt av solen før den forsvant igjen. Kjørte tilbake til hytten til Øyvind og tok oss et bad i Nerdammen. Det endte med at vi krysset hele vannet på tvers frem og tilbake. Ble totalt 1 km her også. Senere på dagen fyrte vi i peisen og laget god mat mens vi lo oss i hjel av ulike parodier. Takk for fin tur og svømmeøkt, Øyvind.