Bentsjordtinden (02.09.2012)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Vollstad (8m)
Ascents Store Bentsjordtinden (1,168m) 02.09.2012
På toppen av Bentsjordtinden!

Endelig ut på tur igjen! Hadde egentlig satt meg ut Nallangaisi som dagens mål, men da jeg kom over Heia og etter hvert så at det lå et hav av lave tåkeskyer i Lyngsalpene ombestemte jeg meg, i alle fall når det var nærmest skyfritt ut mot kysten og Tromsø. Siden det uansett var meldt regn fra kl. 17 passet det i grunn greit med en kortere tur, målet ble Bentsjordtinden. Da jeg kom til Vollstad visste jeg ikke nøyaktig hvor stien som jeg hadde hørt skulle finnes gikk hen, ingen steder var det skiltet mot toppen heller. Derfor ble de første to hundre høydemeterne gått ute i bushen, ganske irriterende. Fant til slutt stien og møtte en kar som gledelig veiledet meg om hvor ruta gikk videre; "gå mot de to store steinene oppe på brinken", sa han. Men jeg så aldri noen store steiner, så etter hvert som stien ble litt mer utydelig ovenfor skoggrensa fant jeg det like greit å gå rett opp bratthenget mot toppen. Høydemeterne gikk kjapt og effektivt. Da det slaket ut siste stykket mot toppen økte vinden på, og ved toppvarden var det til tider vanskelig å holde balansen. Ble et kvarters pause her oppe. Utsikten var flott ja selv om det hadde skyet over. Artig å se hele Tromsø by fra oven! Breidtind på Senja skilte seg også godt ut, tenkte på Petter som hadde tatt turen dit denne dagen.

Ned igjen fulgte jeg normalruta som går nedover ryggen lenger mot nordvest, prøvde å skynde meg litt siden jeg ville rekke middagen i messa som stengte kl. 17. Møtte noen folk som var på vei oppover, bra aktivitet på Turistforeningens "Kom deg ut"-dag! Fulgte sti helt ned til der jeg hadde parkert bilen, den går gjennom et gårdstun helt i bunn, så for dem som er usikker på veien så har jeg GPS-tracket ruta.