Vasstrand runde (27.07.2021)

Written by Sosnovsky (Juan Losada)

Characteristic Jogging
Stortuva (296m) 27.07.2021
Styrmannen (818m) 27.07.2021
Vasstinden (900m) 27.07.2021

Etter to uker med dårlig vær og regn i Tromsø ville jeg ut på en litt lengre tur. Siden jeg ikke hadde vært rundt Vasstinden og Vasstrand før bestemte jeg meg for en tur hit. Planen var å starte med Vasstinden og forsette med å samle de andre topper i område. Sti opp Vasstinden var veldig godt markert, og også dagens eneste sti. På toppen det var stille og varmt, kanskje for varmt, jeg hadde allerede brukt mest av den halv liter vann jeg tok med. Ryggen mot Kinnbeinet er ukomplisert men litt løst. For å komme meg ned fra Kinnbeinet planen var å følge ryggen ned men det viste seg å være for bratt, løst og våt for min smak, og så prøvde jeg å løse dette ved å gå ned på nordsiden... Etter god 50 minutter av gress nedklyving kom jeg meg ned til elva mellom Storvatnet og Hansisadalvatnet hvor jeg kunne fylle vann.

Veien opp Stappen var ikke noe jeg vil huske: ganske sakte terreng, veldig varmt og altfor mye fluer... Jeg håpet å bli kvitt fluer på toppen av Stappen, men de ble enda verre. Jeg prøvde å gå litt fortere på vei ned for å bli fri av fluer, men det var ikke mulig i den type terreng, så samtale med fluer og mygg fortsatte gjennom min vei opp Styrmannen. Endelig på topp av Styrmannen ble fluer-situasjon litt bedre og jeg ble lenger på toppen for å hvile. Terreng både opp og ned Styrmannen var løst stein. Jeg fylte vann igjen i Litleskaret mellom Styrmannen og Breitinden. Steiner opp Breitinden er litt mer fast en steiner i Styrmannen, tenkte jeg. På toppen av Breitinden fikk jeg en av de beste utsikten over Ersfjorden jeg har hatt. Det var enkelt å kommer til Ryptinden, men ryggen fra Ryptinden til Bremnestinden er mer utfordrende, først var det litt opp og ned med lett klyving, skaret mellom Ryptinden og Bremnestinden har en stor hakket som jeg måtte klyve ned og bestemte å bare forsette lit mer syd fra ryggen før jeg begynte det siste motbakke mot Bremnestinden. Den var en blanding av stein og gress som var ganske fort å gå, i forhold til tidligere bakker. God utsikt av sjøen og mange øyer fra toppen, men jeg var tomt av vann igjen så jeg måtte gå ned. Siste toppen var Stortuva som har en bra sti jeg følgte til Vasstrand for de siste 5 kilometer asfalt tilbake til bilen.

Til slutt det var en god tur for å bli kjent med dette område, men jeg har ikke lyst til å kommer tilbake hit om sommeren.

Vasstinden mot vindmølla
Fra Vasstinden, Herfra kan jeg se resten av ruten fremover: Ryggen til Kinnbeinet, Stappen, Styrmannen, Breitinden og Bremnestinden
Storvatnet fra Kinnbeinet
Blåskredtinden fra Kinnbeinet
Stappen
Fra Styrmannen. God utsikt av Skamtinden, Stortstolpan og Store Hollendaren
Ersfjord fra Breitinden
Ryggen mellom Ryptinden og Bremnestinden. Jeg unngikk denne delen ved å klatre ned syd fra ryggen