Via Ferrata Loen og Staurinibba (27.07.2021)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Loen Active (9m)
Ascents Staurinibba (1,379m) 27.07.2021 14:47
Hoven (1,011m) 27.07.2021 15:40
Visits of other PBEs Gjølmunnebrua (770m) 27.07.2021 12:25
Dit skal vi. Klatringen starter på ca 440 moh og toppen på 1010.
Loen fra enden av veien hvor stien starter. Den kjedeligste delen er unnagjort.
Stien starter på ca 165 moh
Jomfruberget. Et passende navn på starten av klatringen. Litt kø i starten men ellers var det nesten ingen venting på resten av turen.
Bratt og moro. Nærmest er vår guide Sofie.
Utsikt fra ca 600 moh mot Loenvatnet.
Fornøyd kar etter å ha forsert et bratt parti, dog med gode tak.
Snart klar for Gjølmunnebrua på 770 moh. 230 meter lang og HØYT ned... Ingen vei tilbake og det er blandede følelser før jeg tråkker ut på brua. Tåler den en tungvekter mon tro...
Tilbakeblikk ned mot Gjølmunnebrua.
Ferdig med klatring og zipline. Etter mye frem og tilbake bestemte jeg meg for å gå videre de 400 høydemeterne til Staurinibba. Glemte dog en viktig sak, nemlig å etterfylle vannflaskene som var tomme.. Heldigvis fant jeg litt sildrende vann på ca 1250 moh.