Joggetur over Besseggen (og tilbake) (18.07.2021)

Written by dagste (Dag) GSM

Visits of other PBEs Besseggen (1,500m) 18.07.2021
Gjendesheim-Memurubu langs Gjende (1,000m) 18.07.2021
Memurubu (1,005m) 18.07.2021

Drømmetur over Besseggen! | Sommer 2021

Da det var meldt svært mye vind på 2000m-toppene, bestemte vi oss for å jogge over Besseggen og tilbake fra Memurubu til Gjendesheim langs Gjende (omtrent 27 km totalt) i stedet for å klatre de planlagte toppene.

Ca. klokken 14 startet vi å jogge rolig oppover fra Gjendesheim mot Besseggen i strålende sol. Oppover kjente vi begge det godt både i beina og pusten.

For min del var det 15 år siden sist jeg var på Besseggen, og utsikten var akkurat like vakker som jeg husket da vi kom opp til det høyeste punktet før eggen. Nedover eggen gikk det radig.

Fra eggen og over til Memurubu var det nydelig å jogge, og vi holdt et greit tempo.

Vel fremme på Memurubu kjøpte vi oss hver vår brus og en smil før vi skulle løpe tilbake langs Gjende.

Stien langs Gjende hadde vi blitt fortalt at var kupert og ikke så enkel å gå eller løpe på, men vi ble veldig positivt overrasket! Utsikten var upåklagelig og stien var mer enn god nok. Vi storkoste oss langs vannet og måtte stoppe noen ganger for å ta inn omgivelsene.

Hele turen tok omtrent 5 timer.

Nok en nydelig tur vi vil gjenta!