På Sæteråsen i pausen mellom lyn og torden (26.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Mariås Parkering (129m)
Characteristic Jogging
Ascents Sæteråsen (395m) 26.07.2021 19:47
Visits of other PBEs Mariås parkering (130m) 26.07.2021 19:15

Siste ferieuken denne sommeren. Værmeldingen for de kommende dagene var ikke av beste sort da jeg dro fra Espa. Turer skulle det uansett bli. Jeg og Øyvind hadde planlagt å være på familie-hytten hans i Finnemarka de neste dagene. Her skulle vi ha base og planlegge ut ifra været og hva vi ønsket. Mulighetene var mange.

Jeg ankom Drammen på ettermiddagen. Etter en koselig lunsj med familien hans i solen på terrassen, kjørte jeg og Øyvind ned til Svelvik for å ta turen på Sæteråsen, som er høyest i gamle Svelvik kommune.

Øyvind i godt sig
På Svelviks tak

Vi visste at det skulle komme regn, og de mørke skyene kom sigende i vår retning. Tempen var såpass høy at her luktet det lyn. Jepp. Ganske umiddelbart etter at vi hadde parkert ved Mariås, begynte det å blinke. Torden kom noen sekunder etter. Vi valgte å vente for å se hvilken retning dette gikk o om det kun var midlertidig. Regnet pøste brutalt ned.

Ble noen minutter i bilen før det ikke lenger var antydning til blinking og braking. Regnet hadde også gitt seg. Vi tok fatt på veien i retning vest. Vi bestemte oss spontant for å ta dette som en løpetur. Med alle de forskjellige lysløypene og veiene på siden, klarte jeg å bomme på ruten et par ganger, men oppdaget det raskt.

Stort sett brede og fine kjerreveier oppover mot toppen. Fint å løpe på. Sti siste del. Lynet og torden hadde fremdeles ikke gitt seg 100%, så jeg valgte å stoppe for å vente på Øyvind like nedenfor toppen. Greit å minimere tiden på toppunktene under slike forhold. Da Øyvind kom opp, gikk vi sammen siste del til toppen. Flott utkikkstårn her oppe. I løp opp i det og tok et par bilder. Av sikkerhetsmessige grunner tok vi oss ikke bryet med å skrive oss inn i boken. Det ble en kort visitt.

Vi fulgte samme rute tilbake. Deilig å jogge i lett regn. Det styrtregnet så kraftig nå at vi droppet å stikke opp på hytten i kveld. Valgte å heller lage en middag i leiligheten hans og dra opp dit i morgen. Kjekt å se Øyvind igjen. Burgerne smakte nydelig.