Råna - ute på eggen! (23.07.2021)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Haukåssetra p-plass (220m)
Endpoint Samme (220m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Råna (1,587m) 23.07.2021 15:15
Visits of other PBEs Haukåssetra p-plass (220m) 23.07.2021 09:30
Regndalstind sørvesteggen - klyvepunkt (1,350m) 23.07.2021 13:57
Råna - klyving på toppeggen (1,585m) 23.07.2021 15:30

Full klaff på Råna

Bakgrunn
Råna har stått på ønskelisten i lengre tid, ikke minst på grunn av usikkerheten om hva som er det høyest punktet på eggen nordøst for vardetoppen der de fleste har avsluttet turen. Dette ble forsøkt avklart høsten 2020 i samråd med NilsH (Nils Haugene) og hoydedata.no - se historikk under Råna - 1587.
Det ble og sendt mail til Kartverket for å få avklart saken. I oppdatert liste over Høgaste fjelltopp i kvar kommune av 25.05.2021 oppgir Kartverket koordinatene for Råna til 32V 374125 6907214 som tilsvarer den nest ytterste toppen på eggen mot NØ. I samråd med NilsH (Nils Haugene) valgte vi derfor å "flytte" koordinatene for Peakbook-toppen til dette stedet.
Christian Nesset har vært flere ganger på toppen - sist i forbindelse med Travers av Urkedalstindane 1. juli 2021 - og har etter dette laget en flott beskrivelse av Klyving på toppeggen av Råna med kart og illustrasjon i form av en 3D-modell.

Turen til vardetoppen
Med perfekt værmelding fra Yr.no bestemte jeg meg på kort varsel å gjøre et forsøk på å bestige toppen. Ved ankomst Urke Camping kvelden i forveien lå tåken tett og lav over fjord og fjell. Skulle det bli nok en tåketur i Sunnmørsalpene? På morgenen var det fortsatt tåke, men det virket helt klart som om den var i ferd med å lette. Kjørte Urkedalen bomveg til Haukåssetra p-plass der det er plass til 5 - 6 biler.

Turstart fra Haukåssetra p-plass
Misvisende skilt viser avstand 4 km til Råna!

I virkeligheten er avstanden til Råna 5 km i luftlinje og ca. 8.5 km i terrenget! God T-merket sti oppover i dalen og masse fullmodne blåbær. Solen skinte og det ble varmt oppover bakkene. Jeg gikk litt for hardt ut, måtte ta meg en pause og få i meg drikke og sukker før jeg fortsatte i roligere tempo. Veldig flott dal med dramatisk landskap der stien krysser flere dype bekkeløp hvor det fortsatt lå igjen snø.

Litledalen innover mot Nordkopen. Tåken begynner å lette!
Litt høyere oppe i Litledalen ved Nordkopen. Urke og Norangsfjorden i bakgrunnen
Høyere oppe i dalen. Ruten går opp mot fjellryggen til venstre (SV-ryggen av Regndalstind) i bildet

Etterhvert går stien over tørre og fine svapartier langs elven i dalføret. Ny pause på et idyllisk sted ved et lite fossefall og badekulp ca. 850 moh.

Stien krysser dette snøpartiet som var ganske oppsprukket pga elveløpet under.
Oppe på bandet mellom Elsantindane og Regndalstindane. Utsikt vestover mot Dalegubben 1344 og Store-Standal. Kolåstinden 1432 i bakgrunnen

Fra bandet på ca. 1100 moh er det jevn stigning på 250 hm oppover til Regndalstind sørvesteggen - klyvepunkt som var meget enkelt å passere mot venstre og som heller ikke opplevdes som særlig eksponert under dagens gode og tørre forhold.

Klyvepunktet på SV-eggen av Regndalstind
Vandring langs SV-eggen av Regndalstind

Ruten fortsette langs SV-eggen av Regndalstind mot en lite triangelformet topp som omgås mot nord. Her ligger det en snøfonn ned mot Hjelledalen. Lett å fint å gå på den horisontale delen av snøfonnen i grensen mot steinuren til høyre. Etter noen hundre meter behagelig vandring på snø bar det ut igjen i steinuren der det ikke var noen veldefinert sti før på bandet mellom Råna og Regndalstind.

Store, lettgått flater oppover mot Råna. Midt i bildet fra venstre vardetoppen, NØ2 og NØ3
Utsikt sørover mot Midtre Regndalstind og snøflanken langs SV-eggen. Elsantindane mot høyre
Utsikt fra Råna mot Urkedalstindane med breområdene nord for fjellrekken
Litt nærmere Råna. Vardetoppen første markerte topp fra venstre etterfulgt av toppene NØ2 og NØ3 langs NØ-eggen

På vei opp mot bandet mellom Regndalstindane og Elsantindane møtte jeg tre unge og spreke karer (Nils Helge, Lars og Kristoffer) som også var på vei mot Råna. De gikk raskere enn meg, og la turen oppom Midtre Regndalstind mens jeg kun hadde Råna som dagens mål og fortsatte dit.
Grei skuring opp til vardetoppen (Topp 1) som er toppen de fleste har stoppet ved. Denne toppen ligger lengst vest på topp-eggen, og har den største varden. GPS her 32V 374082 6907189. Mens jeg tok en pause ved varden ankom Nils Helge, Lars og Kristoffer.

Varden på den mest besøkte Råna-toppen. I bakgrunnen NØ2 (Topp 2) og NØ3 (topp 3)
Nils Helge tok bilde av meg på Råna vardetoppen!

Topp-eggen NØ på Råna
Jeg var veldig innstilt på å fortsette utover på eggen mot NØ til stedet der Kartverket nå har definert toppen på Råna. Etter å ha nevnt diskusjonen om høyeste punkt på Råna viste det seg at Nils Helge og Lars var innstilt på å slå følge med meg. Lars er nesten 2 m lang, noe som gir klare fordeler i slikt terreng!
NØ2 - Topp 2
Jeg satset på å følge rutebeskrivelsen til Christian Nesset (CN) og søkte meg ned på østsiden av vardetoppen for å finne hyllesystemet mot NØ2. Her kom jeg unødvendig langt ned, men fant likevel en grei rute som førte opp til skaret mellom vardetoppen og NØ2.

På vei mot NØ2 fra hylle øst for toppen. Lars og Nils Helge klyver mer direkte nedover mot skaret. NØ3 mot høyre

Mens jeg beveget meg nede i østflanken hadde Lars og Nils Helge kløvet direkte ned mot samme skar og fortsatt mot toppen på SØ2.

På returen fra NØ2 fulgte vi CN sin anbefalte hylle som går bare noen få meter nedenfor vardetoppen. GPS der hyllen starter 32V 374087 6907178.
Lars og Nils Helge på toppen av NØ2. Foto fra østskråningen
Ryggen/svaene mot NØ2. Foto mot Vardetoppen. Foto Nils Helge
Meg på vei mot NØ2. Foto Nils Helge
Den beskjedne varden på NØ2. NØ3 i bakgrunnen

Klyvingen opp til NØ2 går riktignok over eksponerte sva, men var helt uproblematisk på tørt fjell under dagens fine forhold. Liten varde på NØ2 på GPS 32V 374111 6907205.

NØ3 - Topp 3 - høyest på Råna og i Sykkylven!
Igjen ville jeg forsøke å følge rutebeskrivelsen til CN som går ut på å traversere litt mot sørøst til en stor blokk/oppsprukket fjelldel. Vi fant imidlertid ingen naturlig rute ned hit. Lars med sine lange bein hadde i mens undersøkt forholdene langs eggen, kommet seg greit ned i skaret mellom NØ2 og NØ3 og tatt seg opp på toppen av NØ3! Se neste fire bildene tatt av Nils Helge.

Lars var førstemann oppe på Råna NØ3! Foto Nils Helge

Nils Helge og jeg fulgte på og hadde ingen vanskeligheter med å toppe ut på NØ3. Fra skaret var det enkel, men ganske eksponert klyving på tørre sva med lavt tyngdepunkt både opp og ned som var oppskriften!
Minivarde på toppen av NØ3 på GPS 32V 374125 6907214 som stemte med koordinatene fra Kartverket.

Stolt knutsverre på toppen av Råna NØ3. Foto Nils Helge
Lars, meg og Nils Helge (foto) på Råna NØ3
Sjekker GPS posisjon som stemmer med Kartverkets, Foto Nils Helge
Lars og meg i retur langs eggen fra NØ3 mot NØ2. Foto Nils Helge

Vi gikk samme rute fra NØ3 opp igjen på NØ2. Det er et litt høyt opptak her, men ingen større vanskeligheter og vi kom oss greit opp igjen alle tre uten hjelpemidler. Grei retur via NØ2 og CNs hylle tilbake til vardetoppen der det ble en ny pause før vi tok fatt på returen. Ikke så mye å si om denne bortsett fra at jeg kom litt for høyt opp i fjellsiden nedenfor bandet mellom Regndals- og Elsantindane og måtte traverser ned igjen på T-merket sti.
Tilbake til bilen etter en fantastisk flott tur på 10 timer, hvorav 2.5 timer pause og 1 time klyving langs eggen, fantastisk glad og lykkelig over å ha besteget høyeste punkt på Råna under helt perfekte forhold! Tusen takk til Lars og Nils Helge for veldig hyggelig og kompetent turfølge som i høy grad medvirket til dette!

Heftig!

Written by vemundmathiesen 05.08.2021 00:02

Gratulerer så mye, Knut Sverre! Du gjorde fort alvor av planene dine ser jeg. Imponerende å komme seg helt ut til toppen! Her har jeg en strafferunde å gjennomføre.

For å kaste litt bensin på bålet i diskusjonen rundt nye målinger fra Kartverket: På oppdaterte kart med 1 meter kote er vest- og østtoppen på Løksetinden plassert i samme kote. Diskuterer dette nærmere i turloggen min fra turen 27. juli i år.

Sv: Heftig!

Written by knutsverre 05.08.2021 20:33

Tusen takk for hyggelig kommentar, Vemund. Synd det ikke var bedre vær da dere var på Råna. Værforholdene på de høye toppene i Sunnmøre er uforutsigbare, spesielt tåken som ofte blir liggende til langt ut på dag. Det fikk jeg erfare i fjor. Kommenterer Løksetinden i din rapport!

Ute på eggen..

Written by otto 01.08.2021 08:06

Flotte bilder og et soleklart terningkast. Ser ut som det har gått sport i å hive på seksere for tiden. Dessuten leser du værmeldingen godt. Gratis...

Sv: Ute på eggen..

Written by knutsverre 01.08.2021 20:18

Takk for hyggelig kommentar, Otto! Når det gjelder været er det vel bare å hive seg rundt når det meldes godvær. Det vet jo du best av alle! Fortsatt god sommer!

Gratulerer med flott klyvetur!

Written by petter 31.07.2021 21:32

Veldig fin rapport of fine bilder. Med dagens lasermålinger og 1-meter koter blir en rekke tidligere usikre topper og spesielt primærfaktorer bedre bestemt! Jeg var der alene i regnvær og alt var GLATT. Det frister med en retur dersom jeg kan finne vær slik du hadde!!

Sv: Gratulerer med flott klyve

Written by knutsverre 31.07.2021 22:21

Tusen takk for hyggelig kommentar, Petter! Jeg forstår veldig godt at det ikke fristet å studere toppeggen videre under forholdene du hadde på din tur. Artig å ha fått oppklart forholdene vedr. høyeste punkt på Råna som nok flere enn oss har undret seg over! God sommer!

Sv: Sv: Gratulerer med flott k

Written by petter 01.08.2021 11:46
        • +

Kvænan - Østtoppen høyest!

Written by knutsverre 01.08.2021 21:02

Sv: Kvænan - Østtoppen høye

Written by petter 01.08.2021 21:32

Gratulerer

Written by Flugis 29.07.2021 22:41

Du er en virkelig tøffing og spreking. Og det været da!

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 30.07.2021 10:41

Takk for hyggelig kommentar, Per! Lenge siden vår siste tur sammen på Skagsnebb i 2014! Råna vil passe bra for deg som setter pris på adrenalinkicket en eksponert toppegg kan gi! God sommer!

Velfortjent

Written by kolla 28.07.2021 21:49

Du fikk virkelig bruk for din tinderanglererfaring her! Det var det eg tenkte at NØ-eggen måtte være høgare enn vardetoppen. Ingen tvil nå som ØK har 1 m-koter. Det må nok bli strafferunde på dei fleste av oss andre, inkl meg sjøl, på tørt sommerføre.

Sv: Velfortjent

Written by knutsverre 29.07.2021 17:44

Takk for kommentar, Kolbjørn! Kjekt at du også har stusset på plasseringen av topp-punktet på Råna. Det er det nok flere andre også som har gjort. For meg var det viktig å få avklaret denne saken med Kartverket, og når været slo til - endelig å få besteget toppen og toppeggen. Håper Christian Nesset og min beskrivelse kan bidra til at flere tar turen utover eggen til høyeste punkt. God sommer!

Gratulerer med Råna

Written by Kjell51 28.07.2021 19:53

Du imponerer, ser på bildene at du storkoser deg. Du fortjente virkelig det været.

Sv: Gratulerer med Råna

Written by knutsverre 28.07.2021 22:24

Tusen takk for hyggelig kommentar, Kjell! Litt andre forhold enn i de Bergenskw byfjell, men veldig godt å ha denne i boks!