Hellstughøe (26.07.2021)

Ascents Hellstuguhøe (2,072m) 26.07.2021 14:55
Visits of other PBEs Visa helårsbro (1,095m) 26.07.2021 10:22
Hellsutugåe broer 26.07.2021 17:10

Spiterstulen til Helstuguhøe. Plan var å gå til nordtoppen også, men moralen sviktet og regnet var meldt.

Inn stien fra spiterstulen og over broene. Den ene uten vann under.
Lien opp så ubestigelig ut når vi stod nede, men det gikk tråkk og varder viste vei i sikk sakk oppover. Men man bør helst ikke løsne noen steiner her om det er folk under.

Nesten oppe på ryggen er det et bratt parti med grønn Trekant i boken. Vi var veldig skeptisk til å gå ned igjen der, men fant en vei lenger ut til venstre på nedturen som var helt grei. Er markert med en varde der omgåelsen starter. Man må / bør traversere litt mot høyre når man er under trekanpartiet for å komme inn på vardingen igjen.

Ganske smal og litt luftig opp eggen videre før det flatet ut i vanlig ur.

Ville vært veldig forsiktig ned den lien om det var vått.

Med var Ak, Reiten, Lundby og Aksnes.

Gps sporet er defekt

Finner noen en isøks oppi der så er det Aksnes sin.