Veslesmeden fra Spranget (26.07.2021)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Veslesmeden (2,015m) 26.07.2021
Sørøst for Veslesmeden (1,871m) 26.07.2021

Etter gårsdagens formiddagstur til Rondeslottet, ble samme løsning valgt for solotur til Veslesmeden. Kl. 0615 startet jeg i lettskyet vær med egen sykkel fra Spranget, og en halvtimes tid senere var den parkert og låst bak en morenerygg ved Rondvassbu. Så tidlig var jeg selvfølgelig alene og først i løypa opp Rondhalsen, en lett, men dørgende kjedelig etappe. Jeg forstår godt at båtruta på Rondvatnet er populær.

Grytidlig morgen ved Spranget med hele Smiubelgen som panorama
Ved Jutulhogget ved Rondvassbu
Fine terrengdetaljer ved stien mot Rondhalsen

Etter hvert tok stien til Veslesmeden av fra hovedstien, og det gikk brattere, men like kjedelig opp mot fortoppen. Det eneste som brøt monotonien var en tårnfalk som holdt meg med selskap. Vel oppe på fortoppen ble det derimot lønn for strevet og wow-faktor så det holdt, med panorama innover i Smiubelgen og mot turmålet.

Tilbakeblikk ned Rondhalsen helt til Rondvassbu
På toppryggen med utsikt mot Storesmeden. Bak til høyre sees Trolltinden og til venstre Steet og Ljosåbelgen
Fra samme sted mot Store- og Veslesmeden

Siste stigningen til topps gikk greit, og allerede kl. 09 kunne jeg fornøyd nyte utsikten fra Veslesmeden, som ikke minst er flott mot Storesmeden i vest og Smedholet med Smedhamrane i vest og nord.

Fra like oppunder Veslesmeden med utsikt mot Trolltinden
På Veslesmeden med utsikt mot Storesmeden
Mot Smedhamrane og Smedbotn til venstre og Tjønnbotn til høyre
Mot Smedeggen som går over til den 1m høyere Storesmeden
Mot Rondeslottet og topprekka fra Diger- til Høgronden

Det var en del folk på veg oppover Rondhalsen på returen, som gikk raskt og greit unna. Vel tilbake ved Spranget kl. 11 etter 4 ¾ timer på tur inkludert en kort matpause i le for en sur vind.

Rondvassbu ligger fint til ved utløpet av Rondvatnet