6 dagers packrafting i Junkerdal nasjonalpark (12.07.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Other trip
Visits of other PBEs Jakobsbakken parkering (595m) 12.07.2021
Junkerdal nasjonalpark (500m) 12.07.2021

Vi hadde sett på kartet at det så ut til å være en fin runde å padle i Junkerdalen, og vi bestemte oss for å prøve den ut. Kjørte opp til Jakobabakken og parkerte der. Her startet merket sti mot Sølvbekknaustet og Tjoravihytta. Godt merket og fin sti å gå, her var det spor etter jernbanen som hadde gått fra gruvene litt opp i lia her og ned til Jakobsbakken. . Godt og varmt så ble fort en liten avkledningsstopp. Stoppet også og så på restene etter gruvene ved Annavatnet. Gruvegangene er stengt men mange spor etter gruvedriften. Fortsatte videre oppover og hold til høyre skiltet mot Sølvbekknaustet og Vassbotnfjell i stiskillet litt etter Annavatnet. Relativt fint og lettgått terreng. Ved vannet Niennajavvre forlot vi stien og fant et sted å sette opp teltet. Her var det også mange mygg som hadde funnet ut at det var fint å være så det var folksomt i forteltet og inn og utstigning av innerteltet måtte gjøres så fort som mulig og med minst mulig åpning for å hindre at hordene av mygg ble med inn i teltet.

Annavatnet

Dag 2 hadde vinden tatt seg kraftig opp og det var selvsagt motvind. Det positive med vinden var at nå hadde all myggen forduftet. Vi drøyet avgang litt og håpet det skulle løye men tilslutt fant vi ut at vi bare måtte pakke sammen og komme oss avgårde. Blåste opp båtene og lastet på utstyret og la avgårde. Tungt å padle i motvind og bølger, men vannet var lite og vi holdt oss langs land. GIkk i land ett sted og la oss i le bak båtene en stund til det roet seg litt igjen. Padlet over Niennajavvre og gikk i land i sørenden. Her fulgte vi ett dalsøkk først opp og så ned til Nedre Sølvvatnet. Stort sett greit å gå, men litt kratt å forsere noen steder. Gikk greit å gå med båtene på ryggen selv om det var litt vind. Vi satte oss i båtene igjen og padlet over Nedre Sølvvatnet og fant ett greit leirsted i sørenden av vannet. Bjørn prøvde fiskelykken uten hell. Var en stor sølvglinsende stein opp i lia mellom nedre og Øvre Sølvvatnet som vi gikk en kveldstur opp til. Det viste seg å være en kjempestor kvartsstein.

Packraftene nesten ferdig oppblåst ved Niennajavrre
pacrafter funker også godt som vinskydd
Sølvsteinen

Dag 3 var det nydelig vær. Planen var å komme seg nedover Sølvbekkelva og ned til Stor-Rosnivatnet. Der hadde vi hørt rykter om at det skulle være godt fiske. Sølvbekken var ikke padlbar der den randt ut fra Nedre Sølvvatnet. Altfor lite vann, men den skulle få påfyll av flere bekker underveis så vi satset på at det ikke var altfor langt å gå før den ble padlbar. Sølvbekknaustet lå i nordenden av søndre Sølvvatnet som vi hadde padlet forbi. Stien mot Vassbotnfjellet gikk videre på venstre side av sølvbekken i følge kartet, så vi bestemte oss for å følge stien ett stykke nedover. Stien tydeligvis lite brukt , gjennvokst og vanskelig å følge nå. Endel kratt og endel klegg som kom med en gang en stoppet opp, så det var bare å gå på. Rimelig greit å gå selv om det var endel kratt. I nærheten av der stien krysser sølvbekken satte vi båtene på vannet. Var egentlig for lite vann til padling, så vi tok skoene av og det ble like mye vassing som padling i starten, men temperaturen på vannet var god og det var varmt i været så bare deilig å måtte ut i. Etter en liten stund ble det mere vann og padlbart så da var det bare å seile nedover med strømmen og nyte livet og utsikten. Ingen stryk, masse fugleliv og passe fart på båten. Myggen og kleggen holdt seg på noen meters avstand. Vi hadde hver vår myggsky som fulgte etter oss men de kom ikke bort til oss. Veldig fin padling ned til LittjRossnivatnet. Utløpet av Littj-Rossnivatnet var ingen problem å padle, litt stein å unngå. Svingen ned mot Dobakkstilla var litt verre. Vi synfarte først og padlet nesten hele veien ned, endel stein å sette seg fast på, litt lite vann, men gikk greit å padle. Siste metrene i svingen valgte vi å bære da det var ett lite stryk som ikke var veldig fristende. Så var det bare å kosepadle ned gjennom Dokkstilla og ned til Stor-Rosnivatnet. Det var på tide å finne seg en leirplass og vi valgte en odde ca halveis langs vannet. Her var en fin teltplass på toppen av odden. I tillegg hadde vi sett oss ut en teltplass like i nærheten som lå mer i le. Satte opp teltet og ordnet oss mat. Bjørn prøvde fiskelykken uten hell og så var det bare å ta kvelden. I løpet av natten blåste det skikkelig opp og teltet sto veldig utsatt til så vi endte opp med å flytte det ned til den alternative teltplassen vi hadde sett oss ut i tre tiden på natten. Der sto det trygt og vi kunne sove videre.

sølvbekken
Stor-Rosnivatnet

Dag 4. Det blåste godt, og Stor-Rosnivatnet er som navnet sier veldig stort, så det fristet ikke så veldig å legge ut på så lenge det gikk hvit og blåste i feil retning i forhold til der vi skulle så vi tok det litt med ro. Jeg gikk meg en tur og Bjørn prøvde fiskelykka igjen. Det virket som vinden roet seg litt så vi bestemte oss for å pakke sammen og prøve å komme oss videre. Vinden tok godt og det var helt feil vindretning i forhold til den retningen vi skulle i. Vi holdt oss langs land og fikk brukt padlemusklene, men det gikk greit å komme seg til utløpet av Stor-Rosnivatnet. Tenkte at det nå skulle bli lettere å padle siden vi kom til en elv, men vinden var sterkere enn strømmen så det var bare å padle på skulle det gå fremover. Litt utfordrende navigering her med masse små pytter så vi padlet litt feil en gang men kom raskt på rett kjøl igjen. Vi viste at det skulle være ett stryk som ikke gikk ann å padle før en kom til Fuglevatnet, og det var lett å høre når man nærmet seg og heldigvis lett å komme seg i land før stryket. De siste ca 800 meterne av Rosnaelva ned mot Fulgevatnet er ikke padlbare. Det var utfordrende å gå med båtene på ryggen i vinden som var, men det var ganske greit terreng å gå i, og vi kom over en sti som gikk ned til Fuglevatnet etter å ha krysset den merkede stien som er avmerket på kartet. Fulgte stien ned til Fuglvatnet og fant en fin leirplass i le der vi satte opp teltet.

Stor-Rosnivannet med Nordre Saulo til venstre i bildet
Fuglvatnet

Dag 5. Fremdeles mye motvind da vi våknet så vi koste oss i camp lenge før vi la ut på dagens etappe over Fuglvantnet. Det var en fin foss mellom Fuglvatnet og det kjempestore oppdempte Ballvatnet. Bjørn prøvde fiskelykken her også uten hell. Vi diskuterte litt om vi skulle slå leir her eller fortsette, men det virket som vinden hadde løyet og det så ikke så ille ut på Ballvatnet. Vinden ville blåse oss mot land hvis vi skulle være uheldig å kante, så vi bestemte oss for å legge ut på. Det gikk bra med en gang, men så ble det mer bølger og mer urolig vann da vi kom til Reinskillingsodden, ikke mulig å komme i land her og det var med hjertet i halsen vi padlet på videre og gikk i land ved første mulighet, Fuglevassodden sto det her på kartet. Det viste seg at dette var en veldig fin leirplass så vi slo opp teltet og fikk kost oss med pinnebrenner og mat og slappet av.

Pakket klar for tur
Ikke padlbart mellom Fuglvatnet og Balvatnet
Godt å komme seg i land og få i stand leir

Dag 6. Vinden hadde heldigvis roet seg noe, men vi valgte å bære båtene rundt Fuglevassodden og padle derfra. Nå hadde vi medvind og det var deilig. å kunne seile med vinden og ikke måtte padle hele tiden. Holdt oss nær land, for det kom noen skikkelig vinddrag i blant. Skiftende vær med regnbyger som kom og gikk. Padlet til demningen i nordenden og gikk i land ved noen naust her. Gikk opp til den åpne statskoghytta her som har informasjon om nasjonalparkene i området. Her var det nettdekning og vi fikk sjekket værmeldingene for de neste dagene. Det var ikke oppløftende, regn og vind. Vi hadde egentlig tenkt å gå til Nordre Saulo, men fant ut at vi utsatte det til en annen gang for vi vil ha bra vær når vi skal opp der. Det endte med at Bjørn haika med noen til krysset opp til Jakobsbakken og gikk opp og hentet bilen mens jeg satt og ventet i statskoghytta og det pøsregnet utenfor. Pakket sammen og kjørte sørover etter noen flotte dager i Junkerdalen. En tur som absolutt kan anbefales!! Bjørn var med.

Klar for avgang Nordre Saulo ligger med nesa i sky
Ballvatnet
Statskoghytta med informasjon om nasjonalparkene i nordland

Les også om turen på bloggen vår BStur.no