Svartavassheia (25.07.2021)

Written by rmobr (Rune Mork Braut) GSM

Ascents Svartavassnuten (927m) 25.07.2021
Utsikt fra topp-platået mot Svartavatnet. Avhoggnuten til venstre og Bjørnaskornuten til høyre.
Toppen av Svartavassheia til venstre i bildet og varden til høyre.
Topp-punktet på Svartavassheia ligger på den andre sida av tjønna.
Utsikt fra topp-punktet på Svartavassheia.
Utsikt nordover fra varde og trig-punkt. Fiveland til venstre og Hellandsbygda til høyre.

Flott, varmt sommervær. Vi kjørte på bomvei fra Birkeland til parkeringsplass i Svartavassheia. Derfra gikk vi på stølsvei til det høyeste punktet på veien før den går ned til Svartavatnet. Derfra fulgte vi brubar sti østover mot toppen. Fin utsikt mot fjellene nord i Sauda og mot fjellene rundt Svartavatnet. Trig-punkt og varde nord på toppen, men det høyeste punktet må være ved det lille tjernet midt på toppen. Fra toppen gikk vi ned mot øst før vi svingte sørover og fant fram til Vikane mellom busk og kratt. Vi fortsatte mot Avhoggnuten.