Kveldstur på Blåbergi - Hol (25.07.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ved Storestølen (1,004m)
Endpoint Ved Storestølen (1,004m)
Ascents Blåbergi Vest (1,801m) 25.07.2021 18:20
Blåbergi (1,802m) 25.07.2021 18:34
Blåbergsnuten (1,744m) 25.07.2021 19:26
Sørøst for Blåbergsnuten (1,521m) 25.07.2021 20:01
Nørdre Flishovd (1,477m) 25.07.2021 20:28
Visits of other PBEs Høljegarden p-plass (1,004m) 25.07.2021 16:23

Litt frem og tilbake denne formiddagen om jeg skulle på tur eller ei. Opprinnelig var planen en tur med tenåringene i huset, men så kunne ikke de bli med. Skulle jeg da gidde å dra...? "JA, dra på tur du pappa", fikk jeg beskjed om hjemme. Okei da, så fikk jeg ta en tur, for å slippe maset... ;-)

Det ble derfor sen avreise fra Lier. Jeg brukte vel kun 5 min på å pakke det jeg trengte, men klokka var blitt ca 12 innen jeg kjørte avgårde. I det varme og fine været ville jeg høyt til fjells, så turmålet ble derfor Blåbergi (1802), som jeg hadde hatt i tankene en god stund. Mange høydemeter, men ikke så innmari langt å gå. Derimot mye kjøring...

Først ved 16-tiden nådde jeg Storestølen Fjellhotell, hvor jeg parkerte på en ganske stor plass litt vest for hotellet. Derfra ventet en tilnærmet sammenhengende motbakke på 800 høydemeter.

Fra parkeringen begynte jeg stigningen med noen få meter på grusvei innen jeg fulgte stier videre oppover til det ble slutt på kjerr og kratt. Stien jeg gikk på forsvant etter hvert, men da var uansett terrenget blitt veldig lettgått.

Nede til venstre er parkeringen. Den store innsjøen er Strandavatnet.
Allerede ved turstart kunne jeg se Blåbergi høyt der oppe. Selve toppen er enda lengre bak.

En ørliten pause fra motbakker fikk jeg på nesten 1500 meters høyde. Her ble også landskapet ganske så snodig og annerledes, med slake og avrundede kuler hvor det så ut som deler av bakken var brukket av.

Jeg nærmer meg 1500 moh, hvor fjellet i et område har et annerledes og ganske stilig utseende. Ruta videre går opp mot snøfonnene til venstre.

På rundt 1600 meter kom rutas bratteste parti, hvor jeg måtte rundt en hammer. Det er nok vanlig å gå opp her, for litt nedenfor hammeren ble det igjen sti, og det var veldig greit å se hvor man skulle gå. Like ovenfor den bratte hammeren var det slakere videre oppover. Fra nå av ble det mest stein, men heldigvis ganske lettgått steinlandskap. Tjernet ved Blåbergsnuten var delvis islagt fremdeles, og det lå igjen noen snøfonner videre mot toppen. Disse fonnene var imidlertid en behagelig avveksling fra det steinete underlaget.

Fortsatt is i tjernet ved Blåbergsnuten (1744), som er den lille toppen i bakgrunnen midt i bildet.
På snøfonner mot toppen av Blåbergi. Trig.punktet (1802) med den synlige varden oppe til høyre. Noe lengre bak og litt til venstre ses Blåbergi Vest (1801).

Jeg gikk først bortom vesttoppen (1801), før jeg fortsatte til en nordlig høyde etterfulgt av en lengre pause på trig.punktet (1802). Blåbergi består altså av tre hauger som er jevnhøye, hvor trig.punktet og den vestre er så å si like høye.

Sekken min ligger ved varden på Blåbergi Vest (1801). Toppen litt lengre bak med større varde, er Blåbergi trig.punkt (1802).
Blåbergi trig.punkt (1802) sett fra nord. Langt bak ses Hallingskarvet.
På toppen av Blåbergi (1802). Utsikt mot sørøst.
På Blåbergi (1802). Toppen litt lengre bak og midt i bildet, er Blåbergi Vest (1801).
På toppen av Blåbergi (1802).
Utsikt mot nord/nordvest fra Blåbergi (1802).

Det var en nydelig kveld å sitte ved varden på Blåbergi. Jeg ble værende en stund her innen jeg måtte begynne å bevege meg igjen, og da skulle jeg ikke gå rett ned igjen med en gang. Øyvindbr (Øyvind Brekke) hadde nemlig tipset meg om at jeg for all del måtte gå bortom øststupet. Så da ruslet jeg bort dit, og forsto godt hvorfor han mente det var obligatorisk med et besøk ut mot østveggen på Blåbergi... For derfra var det sannelig en spektakulær utsikt, hvor Blåbergi nærmest loddrett stuper ned mot Flyane. Jeg kjente unektelig en liten kiling i magen utpå kanten der...

Øststupet på Blåbergi. Bildet tatt nordover.
Øststupet på Blåbergi. Bildet tatt mot sørøst.

På vei ned ruslet jeg først over Blåbergsnuten (1744), innen jeg lengre nede fulgte samme rute forbi den bratte hammeren på drøyt 1600 meters høyde. Deretter holdt jeg meg mer oppå ryggen sørøstover og stakk oppom knatten på 1521 moh. Utrolig lettgått fjellterreng her, med knapt noe steinrøys.

Toppvarden på Sørøst for Blåbergsnuten (1521) helt i forgrunnen. Bak er Blåbergi. Ruta forbi den bratte hammeren går like til venstre for de øverste snøfonnene.

Som avslutning denne fine sommerkvelden svingte jeg bortom Nørdre Flishovd (1477). Etterpå satte jeg kursen nedover mot bilen som sto parkert i nærheten av Storestølen. Halvveis nede i lia her, på Storestølbergi, kom jeg inn på en tydelig og fin sti som kom fra øst. Denne stien ledet meg ned til hyttefeltet ved Storestølen.

Mot Nørdre Flishovd (1477).
Postkasse og en liten varde på toppen av Nørdre Flishovd. I bakgrunnen til høyre er Reineskarvet.

Det ble temmelig sent innen jeg var hjemme igjen etter denne turen, men hva gjorde vel det med ferie den kommende uka...