Litleskorka - nordryggen. (25.07.2021)  6

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Dalskleiva parkering (369m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Litleskorka (1,164m) 25.07.2021
Litleskorka N (1,136m) 25.07.2021
Visits of other PBEs Dalskleiva parkering (390m) 25.07.2021 08:38
Storskorka p-plass (80m) 25.07.2021 08:53

- På tur med tau.

Litleskorka med sin nordrygg og to topper sett fra Dalsbotnen.

- Anmarsj

For 19 år sida, nærmere bestemt i juli 2002 hadde jeg min første tur på Storskorka. Litleskorkas bratte nordrygg vakte interesse. Høsten det samme året dro jeg sammen med Atle og Oskar for å utforske ryggen.
Det er begrensa av notater fra denne turen, og husken er det så som så med, men sitter vel igjen med at turen blei regna som vellykka. Har derfor hatt lyst til å ta turen igjen. Tørt og fint vær er passende for en mosekledd nordrygg og denne varme julisøndagen slo vi til.
Vi plasserte bilen på parkeringa oppunder Kleiva, og trilla med sykler ned i tåkehavet igjen. Like etter Dalssetra kom vi atter en gang ut av tåka, og fortsatte opp "Eldhustrappa", den relativt nyopparbeida stien opp lia til Storskorka. Fin sti som vi fulgte opp på ryggen mellom Storskorka og Litleskorka.

Morgenstemning i Dalskleiva. Dagens mål oppe i morgensola.
Tåke i skogen på veg mot Dalsetra..
...men over er himmelen blå. Storskorka nærmest og Litleskorka.
Nordyggen

- Nordryggen på Litleskorka.

Fra skaret fulgte vi et sauetråkk oppover ryggen. Der ryggen bratner til valgte vi å knytte oss inn i tauet. En liten hammer (2) blei lagt under oss. Etter litt mosevandring nådde vi turens mest krevende parti, en markert hammer. Hvilken løsning vi valgte sist husker jeg ikke, men denne gangen lurte vi oss rundt et hjørne til høyre med dobbeltriss og videre over sva og opp et par småhamre til bratta var passert (3). Sikringsmuligheter på gunstige steder.
Vi fortsatte med løpende sikring oppover ryggen langs hylleformasjoner med små opptak her og der Et svaparti (3/4) blei forsert, før ryggen smalner av mot nordtoppen.
Herifra er det rusling ned i det markerte skaret, som forøvrig også kan nås via stor grasrampe fra vest, mot hovedtoppen. Her følger turens kanskje fineste parti, opp en elegant rygg til toppvarden (2/3, 55 m).
På toppen blei vi tatt i mot av en hel gjeng overraska turgåere. Det blei visst arrangert ordførertur i Vestnes kommune denne søndagen. Retur på merka sti til bilen i Dalskleiva.

Tilbakeblikk mot Storskorka.
Typisk terreng på nordyggen.
På nordtoppen.
Klatring på toppryggen.
Vi har akkurat lurt oss over et kompakt svaparti.
Brudefølgjet
Retur på toppryggen. Kleivavatnet under.