Midtre Sølen (24.07.2021)

Written by torile (Liv Toril Embretsen) GSM

Ascents Midtre Sølen (1,755m) 24.07.2021 14:35
Visits of other PBEs Gravåsen parkering (790m) 24.07.2021 09:21

Hanne var uheldig med været på sin Nord-Norgesferie; regn, tåke og vind. Så deilig å komme hjem til sol og nærmere 30 varmegrader. Lina kom på grilling fredag kveld, og fjelltur ble tema. Jentene veldig gira på tur i det fine været. Og plutselig var det bestemt at Midtre Sølen skulle bestiges dagen etter.
Kom av gårde lørdag morgen kvart over seks, framme på Gravåsen ca kl 9. Der var det 20 biler på parkeringen. På med shorts, la optimistisk i vei på brei og tydelig sti. Sola varmet godt, så det ble noen drikkepauser underveis fram til Skardstjønna. En god del folk her, og noen badet. En god matpause her mens vi studerte den bratte steinrøysa vi skulle forsere.
Fikk tips om at staver var lurt, og gjett om jeg var glad jeg hadde det! Slitsomt å gå såpass langt og bratt i steinur, og med dårlige knær og ankler, var stavene gull verdt. Jentene gikk ifra oss oppover, vi trengte mange små pauser i den stekende sola. Lengtet egentlig etter noen skyer.. Nådde toppen med blandende følelser; glad for å være oppe, men samtidig skikkelig skummelt med den bratte nordveggen. Høydeskrekken slo inn, så greidde ikke helt å nyte utsikten. Men for et vær! Nærmere 30 grader og helt vindstille på 1775m. Vi var mange på toppen denne dagen.
Nedtstigningen gikk greitt, veldig hjelp med stavene. Godt å slappe av ved vannet før vi begynte på den lange hjemveien. Jentene badet underveis. De siste par km var virkelig dryge. Men veldig fornøyd med egen innsats og at denne toppen endelig er i boks! Ved bilen igjen kl 19.24 etter ganske nøyaktig 10 timer på tur.