Sandfjellet - Vestnes 341/404 (23.07.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Sandfjellet (1,470m) 23.07.2021
Visits of other PBEs Dalskleiva parkering (390m) 23.07.2021

Fra Tresfjord fulgte vi skilt mot Øvstedalen. Ved Kleivavegen betalte vi 20 kr i bompenger og fortsatte videre til veis ende og parkerte ved Dalskleiva parkering. Ingen andre biler her foreløpig. Det var satt opp ett taugjerde rundt parkeringsplassen sikker fort å holde store dyr ute. Tåka lå tett, men vi håpte den skulle lette i løpet av dagen. Merket sti starter fra parkeringsplassen, bratt oppover lia delvis på sva opp mot Kleivavatnet. Jernstenger satt opp enkelte steder. Vell oppe på ryggen begynte tåka å sprekke opp og vi fikk noen glimt av Kleivavatnet. Her er det stikryss og vi fulgte skiltet mot Sandfjellet som følger ryggen videre nordøstover. Lettgått terreng og fin sti oppover ryggen til Aksla. Møtte på flere rypekull på veien. Fra Aksla går stien så litt nedover mot ett lite vann deretter er det trasking i steinur til topps. En del høydemetre å forsere fra vannet til man kommer til topplatået der det flater ut igjen. Godt merket hele veien og bare ett lite snøfelt å passere. Stor varde på toppen og fantastisk utsikt. Her er det også bygget en nødbu som vi inspiserte. En god matpause på toppen før vi gikk samme vei tilbake. Bjørn var med.