Onen og Kyrelvfjellet: Ulvik/Eidfjord (22.07.2021)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Onen (1,621m) 22.07.2021 12:50
Kyrelvfjellet (1,404m) 22.07.2021 15:57

Bratt og svingete vei opp fra avsidesliggende Osa. Veien er grei å kjøre, men smal. Flotte overnattingsmuligheter både med telt og bobil oppi høgda og man kan kjøre til 1100-1200 meters høgde!

Vi parkerte nedenfor demninga ved Langvatnet. Her koste Vinjar og Ove seg noen timer alene med fiske og diverse mens jeg tok fatt på turen opp mot Onen. Jeg knota litt i starten for å finne beste ruta opp i høgda. Etterhvert kom jeg innpå en vardet rute mot Onen. Lettgått tross det noe kuperte terrenget. Så to andre i sida mot Kyrelvfjellet, ellers ikke andre. Nydelig utsikt fra toppen, spesielt mot Hardangerjøkulen og også mot markante Hårteigen.

Etter jeg hadde vært på toppen og var i retur, traff jeg disse andre to like ved oppgangen mot selve Onen. De hadde visstnok bomma litt på ruta i starten. Jeg tok avstikkeren bort på Kyrelvfjellet. Lettgått oppover mot toppen. Fant en grei rute ned, og fant også noen varder etterhvert nedove i retning parkeringen ved Grasbotntjørni.