Besselvassheia - Høyest på Frøya (21.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Skardsvågdalen parkering
Characteristic Jogging
Ascents Besselvassheia (76m) 21.07.2021 18:24
Visits of other PBEs Skardsvågdalen parkering (10m) 21.07.2021 17:58

Etter turen på Mørkdalstuva stakk vi innom en butikk på Hitra for å handle inn litt mat. Deretter kjørte vi ut på Frøya. Vi parkerte i den lille lommen i Skardsvågdalen. Fulgte deretter Sørfrøyveien til vi kom til et skilt med retningspil mot Besselvassheia. Dette er det høyeste punktet i øykommunen Frøya.

Fra skiltet er det fin og tilrettelagt sti videre mot toppen, med blant annet trebroer over partiene med myr og gjørme. Terrenget her ute minnet meg veldig om Sotra utenfor Bergen. Fulgte stien over og rundt diverse små knauser før vi omsider ankom Besselvassheia. Fin utsikt over et flatt kystlandskap preget av mye stein og gress. Vindmøllene ved Brenna var selvsagt ikke særlig vakkert.

På toppvarden var det plassert en hodeskalle av en geit. Kult. Det blåste godt, så vi skrev oss inn i boken og startet på returen samme vei. Det var tørt i terrenget og det var helt ypperlig å løpe på denne stien. Etter å ha ankommet bilen kjørte vi tilbake til Hitra og ned til et vann vi hadde sett langs veien. Her var det flat gressplen og benker. Perfekt sted å campe for natten.