Mørkdalstuva - Høyest på Hitra (21.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Mørkdalstuva P-plass sør
Characteristic Jogging
Ascents Mørkdalstuva (345m) 21.07.2021 14:54
Visits of other PBEs Mørkdalstuva, parkering fra sør (25m) 21.07.2021 13:52

Vi var kommet til Hitra. Kvelden før hadde vi cashet inn en sommergave fra min mor og far. Det ble en bedre middag på en fin restaurant her ute. Overnattet på en camping denne natten.

Kjerrevegen vi fulgte i retning Mørkdalstuva

Våknet til sol og blå himmel. Det blåste litt, men det er vel vanlig her. Hitra gav fort inntrykk av at det var mye hjort her ute. Vi så både statuer, pynt og hjortegårder. Det er mye skog her ute, så konklusjonen er egentlig at Hitra ikke er så stor attraksjon.

Flott løpsterreng. Mørkdalstuva i bakgrunnen
Rødmerket sti siste del opp mot toppen

Denne dagen hadde vi planer om både Mørkdalstuva på Hitra og Besselvassheia på Frøya. Vi startet selvsagt med førstnevnte og kjørte til parkeringen like ved Kvammen. Er ikke plass til mange biler her.

Det går en flott kjerrevei herfra og innover mot toppen i nordvestlig retning. Vi snørte løpeskoene og jogget innover denne. Flatt, lite kupert terreng og åpent landskap. Etter å ha fulgt veien noen km, fant vi en rødmerket sti som vi fulgte over myr og oppover i skogen mot toppen. Noen løypepinner markerer stien lenger oppe.

Utsikt over et paddeflatt tereng fra Mørkdalstuva

Ankom omsider toppen av Mørkdalstuva. Flott utsikt over Hitra og Frøya. To relativt flate øyer. Skrev oss inn i boken, tok noen bilder og spiste nisten vår i le bak knausen som er høyeste punkt på fjellet. Jeg stakk oppom den nordøstlige knausen også, da jeg så det var satt opp en varde her.

Toppunktet er en fin levegg
Meg ved toppvarden på Mørkdalstuva

Fulgte samme rute ned igjen og holdt et godt tempo på kjerreveien tilbake mot bilen. Jeg ble litt giret og kom ut av skogen i 3.50-fart. En fin start på dagen og en veldig fin tur. Vi skiftet klær, fikk i oss noe mat og kjørte deretter til Frøya.