Gravskardhøgda-Stor-Elvdal Sølnkletten-Alvdal 339+340/404 (19.07.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Gravskardhøgda (1,767m) 19.07.2021
Gravskardhøgda sør (1,735m) 19.07.2021
Spisskletten (1,690m) 20.07.2021
Store Sølnkletten (1,827m) 20.07.2021
Visits of other PBEs Atnsjøen/Breisjøseter p-plass (840m) 19.07.2021
Breisjøseter (960m) 20.07.2021

Da var Hedmark komplett:) Vi kjørte til Atnsjøen/Breisjøseter p-plass og satte fra oss bilen. Det var en liten p-plass med plass til 5-6 biler, men heldigvis var det plass til oss. Da vi kom ned igjen og kjørte vidrere så vi at det er en stor parkeringsplass hvis en følger veien litt østover så hvis det er fullt på den lille så er det flere muligheter. GOdt og varmt i været. Pakket med oss telt og annet overnattingsutstyr og la i vei oppover grusveien som er skiltet Breisjøseter men som er stengt med bom. Veien steg jevnt og trutt opp til Blåsten som er høyeste punkt på veien før det går ned igjen. Her går det av en DNT sti mot Atnasjøen. Vi la fra oss mesteparten av bagasjen her og tok med sekk med vann og lunsjmat ++ videre opp mot Gravskardhøgda. Vi forlot veien og gikk oppover mot Sæterhøa. Var noen tråkk oppover lia men de forsvarnt etterhvert så ingen sti å følge men veldig lettgått terreng så ingen problem å gå utenom sti her. Gikk sør for toppen av Sæterhøa og fortsatte på flaten innovermot Gravskardhøgda. Nå begynte det å bli mer steinur å gå i og slutten av flaten og resten av oppstigninga mot Gravskardhøgda var bare steinur. Det meste av stigninga er gjennomført når man kommer til Søndre Gravskardhøgda, og flott utsikt mot Rondane og dovrefjell blant annet når man kommer opp på ryggen. Vi brukte ca 3,5 time til toppen fra bilen. GIkk samme vei tilbake til sekkene våre ved veien og fortsatte veien innover mot Breisjøseter. Fant en fin leirplass ikke langt fra veien ca 1 km før vi kom til Breisjøseter og slo opp teltet her og koste oss med en god real turmat. Neste morgen var vi klare for Sølnkletten. Pakket dagstursekken og gikk ned på veien som vi fulgte til Breisjøseter. Her starter merket sti mot Sølnkletten. KOm en liten regnbyge akkurat i det vi startet på stien så vi søkte tilflukt i en løe til det gav seg. Ved ca 1200 moh er det ett stiskille som er godt merket. Vi tok til venstre mot Sølnkletten ogda var det ikke lenge før steinura begynte og det var steinur til topps. Grei å gå i og godt merket sti. Kjempefin utsikt fra toppen, men litt vindfullt. Vi hadde bestemt oss for å prøve traversen over til Spisskletten og ned nordryggen. Det er merket løype hele veien. Det er endel høydemetre ned igjen i steinur før man kommer til sadelen mellom toppene før stigning opp til Spisskletten. Ryggen ned var relativt lettgått og fin og vi tok en liten snarvei og forlot stien og gikk i terrenget nedover til vi kom inn på stien mot Breisjøseter igjen. Lettgått og fint på stien. Da vi kom til Breisjøseter var det ikke så lenge før de skulle servere middag så vi bestilte middag der og spiste en god treretters før vi tuslet tilbake til teltet og la oss. Fra Breisjøseter hadde vi brukt ca tre timer til toppen og 7,5 timer på hele rundturen. Neste morgen gikk vi veien tilbake til bilen. Bjørn var med.

På vei mot Gravskardhøgda
Sølnkletten sett fra Gravskardhøgda
Steinørkenen på Gravskardhøgda
Stien mot Sølnkletten
Lunsj på toppen av Store Sølnkletten
På vei tilbake til bilen