Bjørgenuten, Øysteinnatten og Nybufjellet (21.07.2021)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Nybufjellet (1,142m) 21.07.2021
Øysteinnatten (1,173m) 21.07.2021
Bjørgenuten Nordvest (878m) 21.07.2021 12:46
Bjørgenuten (895m) 21.07.2021 12:57
Visits of other PBEs Reinstul parkeringslomme (532m) 21.07.2021 12:01

Bjørgenuten - 5,6 km - 1t 44 min
Dagens første tur gikk på fin sti til Bjørgenuten. Toppen ga flott utsikt utover Seljord.

Bjørgenuten Nordvest
Bjørgenuten
Flott utsikt over Seljord
Hans Thorvald på Bjørgenuten

Øysteinnatten og Nybufjellet - 13,9 km - 4t 30 min
Den andre turen gikk på Øysteinnatten og Nybufjellet på Lifjell. Vi kjørte opp til restauranten og parkerte bilen. Vifta på bilen ville ikke slutte å gå etter at vi hadde skrudd av motoren, og vi slet et par ganger med å få start på bilen. Vi tenkte bilen kunne ha godt av en hvil, så vi bestemte oss for å gå på turen, så fikk vi se hva som skjedde da vi kom ned igjen. På turen tok vi noen stolper.
Vi fulgte fin sti opp til Øysteinnatten, og videre mot Nybufjellet. Her måtte vi etter hvert ta av på stien å gå i terrenget til toppen. Ned fra Nybufjellet gikk det ganske fint i terrenget, og det tok ikke lang tid før vi var på sti igjen. Stien var god å følge tilbake til bilen igjen. Det var veldig flotte omgivelser på denne turen. Været var vi også heldige med. Etter turen badet vi på Lifjell, før vi dro ned til Bø og spiste middag. Bilen startet heldigvis på første forsøk. I Bø tok vi også en stolpe før vi kjørte videre. Det begynte å mørkne, noe som gjorde det litt mer utfordrende å finne en egnet overnattingsplass. Men vi fant en til slutt, ikke så langt unna parkeringen til Tåråfjellet.