Innerbergsalen - Kremtoppen i Aure og på Stabblandet (20.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-plass Innerberg (30m)
Characteristic Jogging
Ascents Innerbergsalen (907m) 20.07.2021 15:27
Visits of other PBEs Innerbergsalen utsiktspunkt (375m) 20.07.2021 16:07
Innerbergsalen snuplass (30m) 20.07.2021 16:24

Vi kom med fergen fra Edøya på Smøla og ankom Sandvika på Tustna. Herfra kjørte vi videre til Stabblandet, hvor Innerbergsalen er høyeste punkt både på denne øyen og i Aure kommune.

Innerbergsalen (bak til høyre) sett fra fergen mellom Smøla og Tustna
Det er skiltet mot toppen og stien er god

Parkerte ved den første parkeringsplassen ved Innerberg. Anleggsveien videre innover herfra var stengt for anleggsarbeid. Pakket en lett sekk og jogget innover veien til vi møtte på skiltet ved stien mot Innerbergsalen. Flott sti i bratt terreng. Her ble høydemetrene spist raskt. Været var bra. Kjølig og stort sett sol.

Sørflanken på Innerbergsalen, hvor stien går. Her er det potensiale for råkul skikjøring

Kom omsider frem til utsiktspunktet på 375 moh. Rå utsikt. Herfra går stien i en bue langs sørsiden opp mot toppen på 907 moh. Myr og annen vegetasjon ved tregrensen og et stykke oppover. Deretter steinur og typisk høyfjellsterreng. Noe av det jeg tenkte på da jeg gikk oppover her, var hvor rå sørflanken på Innerbergsalen må være på ski. Noe å teste ut dersom det pleier å være gode forhold her.

Utsikten blir bare bedre og bedre jo lenger opp vi kommer

Vi holdt et bra tempo oppover og ankom omsider den store toppvarden. Skyene kom og gikk, og skapte en kul stemning. Jeg fant faktisk en rød, nærmest ubrukt teltplugg fra Helsport her oppe. Det kunne ikke ha passet bedre. Nå slapp jeg å irritere meg over den jeg hadde som var bøyd.

På toppen av Innerbergsalen

Vi skrev oss inn i boken og startet på returen samme vei. Fikk tillatelse av Natasha til å løpe i mitt eget tempo ned igjen. Herregud for en flott sti. Her gikk det unna. Spesielt var det kult å løpe ned hele det bratte partiet i skogen. Da jeg kom ut på veien, løp jeg videre til bilen, som jeg nådde etter 2 timer og 5 min fra start. Natasha kom kort tid etter. Denne turen var vi fornøyd med. Skikkelig kremtopp som anbefales.

Utsikt mellom skyene fra toppen