Elgsfjell (24.08.2012)

Written by JesperT (Jesper Thommesen)

Ascents Elgsfjell (745m) 24.08.2012

Fulgte vegen fra bommen ved Øktervegen ca. 3 km til vegens ende ved fylkesgrensa i nordenden av Finnvollvannet, deretter langs sti ca. 300 m, gikk av stien og over mot vestsiden av dalen, langs en større myr, opp Gjest Bårdsens dal i NNV retning til myrene mellom Bløyefjell og Elgsfjell, fra disse myrene fulgte jeg et dalføre inntil den bratte østsiden av fjellet mot SV et par hundre meter, her blir fjellet mindre bratt, etter litt over hundre meters lett klatring mot NV kan man følge fjellryggen nordover ca. 150 m til toppen. Totalt 10 km, hvorav 6 km på veg og 0,6 km på sti, resten utenfor sti, stedvis ganske bratt. Fin utsikt i de fleste retninger, nesten ingen trær på toppen, ser bl.a. østre deler av bebyggelsen på Kongsberg mot NNØ, Finnemarka 40 km mot NØ, Skrimfjella mot NØØ, Gaustatoppen 60 km NV, og selvfølgelig Jonsknuten mot nord. Lite å se mot sør. Utsikten ned mot Ravalsjø var noe bedre fra den nordre toppen, ca. 250 m å gå. Brukte 3 timer på turen, inklusiv pauser. Panorama; se Elgsfjell panorama på Panoramio (360 graders panorama, nord er ca. på midten)