Sauskarhågen (19.07.2021)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Sauskaret (122m)
Ascents Sauskarhågen (264m) 19.07.2021 09:42
Peakbookentusiast med turfølge: Euforisk glede ved å finne høyest beliggende tue inne i tjukkeste skogen på Sauskarhågen.

- Peakbooking i Øvre Saltdal.

Overnatting i Øvre Saltdal på veg sørover fra Lofoten. Med tålig bra vær om morgenen og en del regn sørfra i vente utover dagen, blei vi fort enige om å ta dagens trim før vi starta kjøreøkta sørover.

Marius hadde søkt opp en relativt ny kunstgrasbane ved Røkland noen kilometer nede i dalen.
Da var det bare for meg å leite opp peakbook-kartet for å finne rødnåler i umiddelbar nærhet. Vi kunne ikke drøye for lenge i området, siden vi hadde tenkt å kjøre et stykke sørover. Heldigvis fant jeg et par kandidater.

Valget falt på Sauskarhågen. Tru om det ikke kunne være noe tråkk oppover den markerte nordvestryggen?

Kartets traktorveg mot Sauskaret framsto som kjørbar. Riktignok hadde regnet lagd litt flomløp i siste bakken, men bilen krøyp opp i "offroad"-modus. På toppen av bakken parkerte vi og fulgte traktorspor over flata til foten av nordvestryggen. Resten av turen blei over all forventning, med sti eller tråkk langs mye av ryggen.

Sauskarhågen. Vi kjørte opp mot Sauskaret helt t.h. i bildet, og gikk inn bak granklynga til foten av "fjellet".

Utsikt mot Storhågen fra nordvestryggen av Sauskarhågen.

Det meste av ryggen hadde sti/tydelig tråkk.

Marius og Jonas hadde ei fin økt på kunstgrasbanen på Vensmoen.