Et par Bukkeholstinder (25.08.2012)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Spiterstulen (1,100m)
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 25.08.2012
Svellnosbreagrove klopp/bro (1,375m) 25.08.2012
Visa helårsbro (1,095m) 25.08.2012

Lørdag gikk turen oppover til Tverråbreen, hvor vi slo opp leir oppe på platået. Derfra var planen å rangle litt på toppene i området resten av ettermiddagen samt søndag morgen.

Det var meldt drittvær, men siden jeg har sluttet å tro på Yr labbet vi i vei likevel, jeg og tre utvekslingsstudenter jeg hadde fått med meg. De hadde ikke vært på fjellet i Norge før, men kom fra alpenære områder alle sammen. Været var ikke så ille, og det var flere topper i syne. Men når vi kom opp i 2000 meters høyde, starta det å snø sidelengs og toppene forsvant.

Nørdre Bukkeholstind sett fra bunnen av Tverråbrean
Telting på blåis krever litt kreativ plugging. Vanlige plugger på tvers fungerer også utmerket.

Vi satte opp et telt, la igjen en del bagasje, og trasket opp til skaret mellom Tverråbrean og Bukkeholsbrean. For å slippe å gå mer i den sleipe ura enn nødvendig, gikk vi et stykke vestover, før vi gikk bratt opp mot Nørdre Bukkeholstinden. Teltet kunne såvidt skimtes nede på et lite isfelt, men ellers var det så som så med utsikten. Det var likevel en fornøyd gjeng som hadde besteget sin første norske fjelltopp. Sveitseren var imidlertid noe misfornøyd med at fjellet bare var en haug med skummel sleip stein...

Vi kom oss ned igjen, og fortsatte opp til Bukkeholstinden V2. Der var det mer skikkelig fjell, og sveitseren droppet planen om å vente på oss i skaret. Det var ikke alle som var like gira på å sette sin fot på alle toppunkter bare fordi de var over 2000 m... Men likevel fikk jeg hele følget til å fortsette nordover over resten av ryggen, og ned igjen på breen der.

Telting på blåis fungerer forøvrig veldig fint. Man må bare ha noen kreative løsninger for plugger, med mindre man har med unødvendig mange isskruer.

Søndag morgen var det fullstendig whiteout, og vi droppet planene om en snartur opp på Lindbergtinden. Det får bli en annen gang. I stedet ruslet vi ned til finværet lenger ned i dalen, og rakk å kjøpe boller på Bakeriet i Lom.

Absolutt et område som må utforskes mer, men gjerne en helg med utsikt!

Fra ryggen mellom Bukkeholstind V3 og V4, mot teltet i det fjerne.