Jønnardalsfjellet og Goplenuten i Langlim (18.07.2021)

Written by siroho GSM

Ascents Jønnardalsfjellet (870m) 18.07.2021 14:08
Goplenuten (891m) 18.07.2021 16:11
Toppen av Goplenuten

Jønnardalsfjellet og Goplenuten

Dagens tur var en flott opplevelse, fint å gå i skogen her oppe i 700-900 moh, og så bor det folk som driver gårder her langt til fjells. Imponerende.

Dagens høydepunkt var årets første modne molter, ikke så mange, men en par never ble det. Åpen blomst på en soldogg og så ei flott fjellibelle som satt seg foran oss på vegen. Fløyelsesringvingene så jeg en gang 6 stykker av på en gang, tid for den, skogdjevel blir den også kalt har jeg lært nå. Linnea duften nådde oss flere ganger på turen.

Turen startet med å passere bommen i Langlim, kr 50 med kort, så finne parkering på vegen inn til Jønnardalen. Vi fant ei lita luke ved en sandhaug. Det er ingen merking privatveg, bom innover, men en del grinder, så vi valgte å parkere på utsiden.

Så passerte vi sauefjøset, grisefjøset, grisene koste seg ute, og sagbruk, tok til høyre opp en traktorveg før vi kom inn til den gamle gården på Jønnardalen.
Vi fulgte traktorvegen til endes også fulgte vi eggen til toppen, litt bratt, men helt fint å gå, en del dyretråkk her og der. Det var et par hundre meter bort til toppunktet. Fint her oppe, god utsikt og lite vegetasjon. Det blåste og det var bare helt nydelig etter stigningen.

Det ble en liten pause for å nyte utsikten så fortsatte vi bratt ned lia til Øvre Jønnardalen. Vi gikk forbi ei hytte og så tok vi retningen på skråningen som var foran oss. Vi fant en grei måte å komme opp, så holdt til venstre og rundet rundt, flere myrdrag og så var vi på eggen som fører oss opp til Goplenuten. Litt stigning opp siste delen. Her var det vegetasjon og ikke så god utsikt. Vi fant oss en fin plass på nordsiden for å få oss litt vind i fjeset. Det var ikke så varmt i dag, men likevel blir en varm opp lia. En del dyretråkk fra og til.

Det ble samme veg tilbake og så vegen tilbake til Jønnardalen.

Sau, gris og sagbruk, ja hvorfor ikke
Furufjellet og Leitestjønn
Valetjønn og Øyvågsli. Rønjomnibben  til høyre
Valetjønn og Øyvågsli. Rønjomnibben til høyre
Noen få molter var modne, de fleste var kart
Oppover lia, de verste bakkene er tatt
Flater ut bort til toppunktet med noen myrpytter her og der, samt litt moltekart
Målet i sikte
Toppen på Jønnardalsfjellet
Så går det ned lia til Øvre Jønnardalen
Fint myrdrag å gå siste del ned til vegen
Klar for ny topp, først en del stigning
Så fine myrdrag innover
Ei voksen furu, ei gammel furu og Furufjell bak der
Sundsbarm i sikte
Linnea
Rustfjellet hadde vi i sikte nesten hele turen. Rorgemofjorden og Rorgemoen på andre siden