Søre Grøndalsfjellet (Namsskogan 7/48) (16.07.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Ved utløpet av Storskorovatnet (454m)
Ascents Søre Grøndalsfjellet (950m) 16.07.2021

Etter overnatting på Grøndalstunet kjørte jeg opp mot Skorovatn etter Fv764 igjen. I dag var målet på andre siden av gårsdagens mål Skorovassklumpen. Jeg parkerte ved skiltet mot turstien til Skorovassklumpen. (Nytt startpunkt til Skorovassklumpen) På sørsiden av veien er det også parkeringslomme. Nedenfor denne er det ei bru over Skorovasselva. Jeg gikk over brua og prøvde å finne en mulighet til å komme opp. Det er litt mer uryddig terreng med stup på denne siden. Jeg kom litt for langt opp i fjellsiden på tur opp, men rettet meg opp og kom inn på en fin rute mot toppen, Ingen sti her. Fint fjellterreng og utflating mot toppen. Mange fine vann innover her. På trigpunktet er det plassert en varde, men høyeste punkt er ca 20 meter fra varden. Info om TP fra Norgeskart: OMTRENT MIDT PÅ PLATÅET, NÆR HØYESTE PUNKT. På tur ned fra fjellet fant jeg en bedre rute i nederste del med mindre stein. Anbefaler denne også opp.
Statistikk:
Namsskogan 7/48
Trøndelag 754/1560

Brua over Skorovasselva ved utløpet av Storskorovatnet
Utsikt mot Storskorovatnet og Skorovatn, Daudsjøen til høyre i bildet
Artig terreng mot Søre Grøndalsfjellet
Opp mot toppen flatet det ut i lett terreng
Trigpunktvarden på toppen av Søre Grøndalsfjellet. Høyeste punkt er klumpen bak til høyre ca 20 meter bak.