Storsomrungnebba via Litlsomrungnebba (16.07.2021)  5

Written by Hcone (Håkon Røe)

Ascents Litlsomrungnebba (1,700m) 16.07.2021
Litlsomrungnebba sørvest (1,657m) 16.07.2021
Storsomrungnebba (1,799m) 16.07.2021

Har mange fjell på ønskelisten, men denne turen ble valgt fordi ryggtravers er det gøyeste som finnes!

Leste alle de andre som har tatt samme turen på peakbook og gikk sånn ca som de, men jeg tok litt andre veier fra både etter man tar av fra dnt-stien og fra toppen av Litlsomrungnebba Sør og ned. Her er det veldig bratt, og man omgår dette ved å gå på vestsiden av ryggen. Ser ut som de fleste gikk mye lenger tilbake og ned på vestsiden enn det jeg gjorde. Jeg gikk så langt fram det gikk an før jeg gikk mot vest og derfra fant en slags vei ned.

Jeg valgte å ikke gå til Storsalen fra Storsomrungnebba, men heller rett ned i tverrådalen. Ble litt bratt og uoversiktelig fra ca 1250moh. Tror det er enklere å gå ned lenger nord der det er slakere bakke.

Steinformasjon et stykke etter jeg tok av fra stien
Litlsomrungnebbene viser seg
Litlsomrungnebba med Storsomrungnebba bak
Litlsomrungnebba sørtoppen, her var det litt vanskelig å komme seg ned. Men med litt leting går det!
Da var de to Litlsomrungnebbene unnagjort! Fin travers.
Litlsomrungnebba med Såtbakkollen og Store Trolla i bakgrunnen
Utsikt ned mot Pyramiden og Østre Somrungnebba fra hovedtoppen
På vei ned til Tverrådalen
Magisk lys ned i Sunndalen!