Høgdebrotet og Tjønnholstinden (16.07.2021)

Written by boa82 (Britt Oustad Andreassen)

Ascents Høgdebrotet (2,226m) 16.07.2021
Høgdebrotet Nordvest (2,215m) 16.07.2021
Tjønnholstinden (2,330m) 16.07.2021
Tjønnholstinden NØ (2,180m) 16.07.2021
Øst for Høgdebrotet (1,958m) 16.07.2021
Visits of other PBEs Valdres' nordligste punkt (1,130m) 16.07.2021

Etter overnatting ved Maurvangen Camping gikk turen opp mot Valdresflye. Parkerte ikke langt fra Knutshø og startet den lange turen mot Høgdebrotet. Stien følges mot Knutshø, deretter tar den sving mot vest og runder foran Semelhøe, deretter relativt vestover opp Steinflybakkanene. Deretter må Steinflye passeres før oppstigningen til Høgdebrotet begynner for alvor. Det er lange distanser med store steiner som underlag. Merk deg hvor snøen ligger slik at nedstigningen blir lettere. Selve toppstøtet til Høgdebrotet er litt kjedelig, men husk å ta turen til Høgdebrotet Nordvest hvor du ser ned mot Øvre Leirungen og Knutshø, merk de flotte fargene som brevannet gjenspeiler.

Turen til Høgdebrotet ga mersmak og etter å inntatt både næring og væske gikk turen videre til Tjønnholstinden. Fra Høgdebrotet ser denne turen noe skummel ut, men med noe tilnærmelse er det overkommelig for de aller fleste. Kan være greit å ta med øks og stegjern om våren og tidlig sommersesong. Først passeres en brattere høyde opp mot selve Tjønnholsmassivet, deretter vender man seg rundt til Steinflytinden og klyver seg opp mot toppen. Skal du gå videre til Selve Tjønnholstinden må du ned igjen mot sørsiden hvis du ikke har med klatreutstyr. Partiet kan altså unngås med godt veivalg. Her er god research på forhånd en stor fordel. Dårlig vær og tåke vil by på utfordringer selv for den fjellvante. Søker du Tjønnholdstinden hold deg litt lavt og se etter varder på sørsiden, det vil omsider føre til topps.

På toppen av Tjønnholstinden får du et vakkert skue spesielt mot Valdresflye, Besshø, Nautgardstinden, Sjodalen, Heimdalshøe, Torfinnstindane, Knutholstind, Rasletind m.mfl. Er du mer sulten kan du ta med Tjønnholsoksle, men du bør ta huske hvor du har parkert eller teltet for utmarsjen vil ta tid.

På vei hjem kom utålmodigheten og like før vi skulle passere Semelhø valgte vi å krysse Leirungsåe mot parkeringen. Solskinnet hadde ført til høyere vannstand enn det vi observerte ved innmarsjen så dette anbefales ikke nødvendigvis, selv om vi kom oss helskinnet og våte over. Kjør og myr ventet neste kilometer til parkeringen.

Fantatisk flott tur i utmerket vær.