Glittertind (12.07.2021)  4

Written by Toppturola (Ola Lund Renolen)

Ascents Glittertinden (2,452m) 12.07.2021
Visits of other PBEs Glitterheim (1,390m) 12.07.2021
Spiterstulen (1,106m) 12.07.2021

Startet fra Spiterstulen ca. 08.00 og brukte nesten 6 timer opp og fulgte rødmerket sti via Skautkampan inn i Steindalen og fulgte “den midterste ryggen” (tydelig sti) opp.

Ryggen opp fra Steindalen

Vi tok en solid matpause før vi begynte på den relativt bratt oppstigningen oppover ryggen. Det var lurt for det er her man trenger energien. Ryggen er lang og synet av Glittertinden dukker liksom aldri opp. Men plustelig er du bare der - på toppen.
Vi forventet å måtte gå på mye snø et godt stykke, men det må ha smeltet enorme mengder snø sammenlignet med de ikoniske bildene vi har sett av Glittertinden. Kanskje blir det som med Kilimanjaro at man må skynde seg for å oppleve den med snø om sommeren.
Den offisielle høyden er nå 2452. Min GPS-tracker målte 2460. Snødybden på toppen har vært langt over 8 meter i tidligere tider.
Ingen spesielt vanskelig, bratt eller eksponert tur, men den er lang og krever litt viljestyrke for å holde ut med ømme fotsåler og slitne ben.
Det eneste man må være forsiktig med er skavlene som henger over nordveggen. Svakheten med Glittertind er at du ikke kan “nyte toppen” nettopp fordi den er farlig. Det var litt overraskende å se hvor loddrett nordveggen var og dermed hvor skummel toppen er. Dette skuet ser man best litt vest for toppen akkurat der hvor stien vi kom opp fra Spiterstulen treffer snøkanten.

Nordveggen og toppen av Glittertind

Det var ikke en så rent liten “Mordorfølelse” og se over kanten ned i de to Grotbreene med den ville og uintagelige Trollsteineggje i midten.
Å sitte trygt litt nedenfor toppeggen og se sørover mot Veobrean, Veotinden og Memurutinden derimot gir en følelse av dyp harmoni.
Turen ned igjen mot Glitterheim i Veodalen var lang, slak og dryg. Vi møtte masse folk på toppen som hadde kommet opp fra Glitterheim. Mange hadde med seg rompeakebrett som de brukte til å ake ned hele den slake sør-øst veggen langs Glitterbekken og nesten ned til Nedre Steinbuvatnet. Hadde man hatt et par rando-ski tilgjengelig der og da hadde mesteparten av nedturen vært unnagjort på 10-20 min.
Isteden brukte vi 3 timer og var rimelig møre i ledd, legger og fotsåle da vi var nede ved Glitterheim.