Jellvollstinden (Vestvågøy PF100) (14.07.2021)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Jellvollstinden (746m) 14.07.2021 18:39
Visits of other PBEs Eggum P-plass (3m) 14.07.2021 18:39

Etter formiddagens tur i folkehavet ble det kveldstur til en av de minst besøkte toppene i Lofoten, selveste Jellvollstinden. Endelig var det tid for å gjøre et forsøk!

Jeg passerte klatrefeltet på Eggum og prøvde å finne en naturlig vei opp i Bjørndalen, som er mest naturlige vei opp (uten tau..). Det var ulendt terreng oppover med grov steinur dekt med mose, små trær og høy vegetasjon i form av ulike blomster osv. I tillegg var det veldig bløtt så både sko og bukse ble raskt gjennomtrukket av vann.

Videre oppover dalen fulgte jeg det som føltes som en naturlig vei. Hele dalen består av steinur i forskjellig størrelse, fra småstein til blokker på størrelse med lastebiler. Ura er løs og dekt av mose hele veien og med dagens bløte forhold tok jeg det veldig piano både opp og ned. Selv om det er mobildekning hele veien ville jeg for enhver pris unngå utgldning, overtråkk og det som verre var. Eneste mulighet ut er med SAR Queen og det bør unngås.

Dalen består av små etasjer oppover og innerst på de litt flatere partiene lå det en del hard snø. Heldigvis gikk det greit å passere alle snøpartiene på høyre side.

Første tegn til sti fant jeg i den siste bratte bakken opp til det litt flatere partiet rett før toppen. Platået før toppen er overraskende bredt, jevnt og snilt med en enkelt spasertur bort til selve topp-punktet. Heldigvis hadde skyene trukket bort fra toppen så jeg fikk fantastisk utsikt i 360 grader. Varden inneholdt kasse med bok men boka var helt gjennomtrukket av vann..

Returen fulgte omtrent samme rute som opp, men nå tok jeg det om mulig enda mer med ro for å unngå uhell. I nederste del prøvde jeg en mer direkte rute men jeg vet ikke om det var noe bedre. Ett sted tråkket jeg gjennom moselaget og stoppet ikke før en hele foten var nede i et digert hull. Det var som å tråkke gjennom ei snøbro på ei stor bresprekk..

Nede på veien kunne jeg senke skuldrene og kjenne godfølelsen av at Jellvollstinden endelig hadde innvilget min søknad om besøk. Dette var som ventetn en flott tur i vill natur der selv ikke sauen har funnet det verdt å ta turen. Eneste selskap i kveld var et par rypekull høyt oppe.

Etasjen rundt 300 hm med steinblokker store som både biler og lastebiler. Her er det trolig greit å gå på venstre side av fremspringet også. Jeg valgte høyre
Tilbakeblikk halvveis oppe. Toppene rundt dalen minner om Molladalen.
Nesten flatt platå før toppen. Her står det et par varder som er fint til å finne rett nedgang på returen.
Utsikt fra toppen mot SV (ryggen opp til Blåtinden, Himmeltindan bak)
Utsikt fra toppen mot NV ut Heimredalen.
Utsikt fra toppen mot NØ (Rambergfjellet). Her er det bratt ned!
Nedre del av dalen med mye vegetasjon var kanskje den mest utfordrende delen av turen
Tilbakeblikk fra Eggumsvegen

Der satt den!

Written by Firing 14.07.2021 22:03

Gratulerer med denne! Toppen ligger der og erter oss fra soveromsvinduet og stua.

Gleder meg til en fyldig rapport om forholda opp der. Kanskje det blir vår tur seinere i sommer :-)

Sv: Der satt den!

Written by SturlaS 14.07.2021 22:18

Tusen takk! Endelig er toppen øverst på lista strøket. :)