Sankta Synneva-hornet (14.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-plass RV55 (142m)
Ascents Sankta Synneva-hornet (689m) 14.07.2021 13:59
Visits of other PBEs RV55 Almenningen P-plass (128m) 14.07.2021 12:50

Etter å ha sjekket ut den berømte Kannesteinen, kjørte jeg og Natasha videre til parkeringsplassen ved RV55 like ved vann 125. Nå var det Sankta Synneva-hornet som stod på blokken. Høyeste punkt i det som tidligere var Vågsøy kommune. I dag er dette en del av Kinn.

Fra parkeringsplassen fulgte vi anleggsveien oppover Austadalen og videre på den merkede stien som går helt til topps. Beina var fremdeles blytunge etter Rondane 2K-maraton og kroppen var ikke helt med. Det merket jeg ganske tidlig, men vi hadde ikke hastverk og været var bra.

Stien går over en rekke myrområder og her var det ganske vått. Over tregrensen var det bedre, noe det som regel alltid er. Ankom omsider toppen og skrev oss inn i boken i postkassen ved toppvarden. Flott utsikt over fjell og natur langs Sogns vestkyst. Blant annet Europas høyeste sjøklippe, Hornelen, som vi kommer tilbake for å ta turen til en annen gang.

Satt litt på toppen og nøt utsikten før vi omsider returnerte ned igjen samme vei. Kjørte nå videre til Selje for å bade og chille max på Seljesanden. Det var digg.