Søla (14.07.2021)  6

Characteristic Kayaking
Ascents Søla Nordvest (401m) 14.07.2021 09:18
Søla (432m) 14.07.2021 09:18

I dag stod valget mellom Søla og Trollvasstinden. Etter å ha vurdert litt ble det Søla, da jeg syntes det var spektakulært å kunne padle over sundet for å bestige dette majestetiske fjellet. Vi hadde ikke mobildekning på bobilcampen, så jeg fikk ikke sett om det var noen stier man kunne følge til toppen, så det ble å finne sitt eget råk opp den bratte fjellsiden

Det var akkurat så mye bølger i sundet at jeg fikk følelsen av å være på sjøen. Fjellet ruvet godt ute i havgapet
Jeg tok ingen sjanser med kajakken, og dro den langt over høyvannsmerket
Ruta jeg hadde sett meg ut, tok meg gjennom et meget krevende parti med store steiner
Tilbakeblikk i det de største steinblokkene var forsert
Litt lettere videre oppover, men fortsatt meget krevende terreng
Et nytt tilbakeblikk fra øverst i skaret jeg fulgte opp
Bratt hele veien opp, og veldig tungt i myk mose med kratt, og firehjulstrekken ble brukt på mye av turen opp
Utsikt fra toppen og over sundet mot bobilparkeringe på Vega hvor padleturen startet
Kort stykke igjen på ryggen bort til det høyeste punktet
Ned på det andre litt lavere toppunktet på nord vest siden av øya

Jeg har lagt inn turen som padletur, da den lengste distansen ble tilbakelagt til sjøs