Glittertinden (11.07.2021)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Spiterstulen (1,100m)
Ascents Glittertinden (2,452m) 11.07.2021
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 11.07.2021

Gårsdagens uvær hadde gitt seg, og solen tittet frem. Dessverre fortsatt med tåke fra 1500 moh. og oppover. Vi sjekket ut av Nordal Turistsenter (kan anbefales), og satte kursen mot Spiterstulen

Parkerer på vel 1100 moh.; får således mye gratis. Likefult en nokså lang tur til topps. Ifølge den innlagte ruta på Peakbook er det 9,5 km til topps fra Spiterstulen. Ifølge våre målinger er det derimot 9,5 km man tar av fra veien (oppover stien), og dermed 10,3 km fra Spiterstulen

Godt merket sti oppover lia. Jevn stigning de første 300 høydemeterne, før det flater ut i himmelsjå

Etter 40 minutter på beina nærmer vi oss vidda

Herfra kunne vi (nesten) sett toppen om det ikke var for tåka. Vi ser imidlertid Glitteroksle til venstre og Glitter-Rundhøe (2089) til høyre

En litt krevende elvekryssing

Sondre på dypt vann (pun intended)

Litt under midten av bildet ses en reinkolle med kalv

Sondre har kommet seg over den verste kneika, og er dermed oppe på 1900moh.!

God sti mot toppen, på en stadig slakkere toppryggen

Flott utsikt sørover mot blant annet Store Memurutindan (2367; Norges 8. høyeste) og Søre Veotinden (2267), samt den 9 km² store Veobrean

Kort tid etter at forrige bilde ble tatt, nærmet vi oss tåken. Tåken lå helt ned mot 1400 - 1500 moh. da vi startet, men trakk seg heldigvis oppover fjellsidene utover dagen. Uheldigvis tok vi den igjen på 2300 moh.. Hvis vær og tid hadde tillatt det, ville vi antagelig fått veldig god utsikt et par timer senere

Toppen skimtes gjennom tåka!

Litt snø på slutten, men ikke den store breen som var her for noen år siden...

Etter 3t 33min (inkludert noen pauser), er vi godt plassert på toppen! Så sent som i 2017 var toppen på 2457 inkludert breen, men nå er ikke det høyeste punktet betydningsfullt høyere enn det høyeste punktet på fast fjell: 2452moh.. Dette etter å ha vært på 2481 moh. i 1917, og 2465 moh. så sent som i 2000. En stor attraksjon i Jontunheimen har dessverre langt på vei forvitret foran øynene våre

Undertegnede på toppen

Periodevis grei utsikt østover, mot blant andre Nautgardstinden (2258)

Utsikt sørover, mot nevnte Store Memurutindan (2367) og Søre Veotinden (2267), samt Veobrean

Utsikt vestover mot Galdhøpiggen (2469) og Veslepiggen (2369). Vi fikk aldri 100 % utsikt mot toppen, men dette var det nærmeste vi kom. Den 5 km² store Styggebreen ligger i forgrunnen

Verdt å nevne at elvekryssingen er vesentlig enklere om man krysser den et par hundre meter lenger framover vidda (mot Skautflye). Alt i alt en veldig fin tur, selv om vi delvis mistet utsikten på toppen. Vi brukte 6t 25min totalt, men det var inkludert 1t 15min i pausetid.