Storskarven (1171 moh)/Trøndelag (12.07.2021)

Written by andreasholmebukt (Andreas Holmebukt)

Ascents Storskarven (1,171m) 12.07.2021
Storskarven sørvest for (1,166m) 12.07.2021

Det ble en relativt impulsiv endring i planene kvelden før, da jeg egentlig hadde tenkt meg opp på Bringen. Mens jeg studerte kartet oppdaget jeg Storskarven litt lenger opp, som latet til å være mer fristende nettopp denne dagen.

Fra Trondheim kjørte jeg via Stjørdal og fulgte E14 frem til Sona. Her tar du av til høyre over ei smal bru og følger veien innover dalen ett godt stykke. Etter kanskje 15-20 minutters kjøring ankommer du en bom på 75,- og etter denne er det kort vei til parkeringsplassen for Skarven. Fra parkeringa er det skiltet, kloppet, og sprayet i trær- tror aldri jeg har fulgt en tursti som har vært bedre rustet. Kloppingen gjorde nytte for seg ettersom det er ett mangfold med myrer de første kilometerne innover.

Etter ca 3 kilometer er du over tregrensa, kloppingen holder ennå ett lite stykket til. Du følger Fagerbekken ett godt stykket oppover ifall en skulle bli tørst, og passerer samtlige småbekker etterhvert litt høyrere opp. Underlaget varierer mellom tørr sti i myr til våte partier over
Naturopplevelsen blir bedre desto høyrere opp du kommer- dalen nedenunder Skarven er veldig pen og se fra oven, og i front hviler selve Storskarv-flåget.

På rundt 950 høydemeter begynner du opp det bratteste partiet på turen, opp eggen på nord-vest siden av Skarven. Her klaterer du deg opp til rundt 1100 høydemeter, og de siste 70 høydemeterne forhår i slakt terreng langs topp platået frem til varden på 1171 moh.

Toppen har fin 360 graders panorama utsikt i alle retninger. Ett noget folksomt besøk denne dagen i solsteiken, så krye meg fortsatte videre mot sørvest toppen bare noen få 100 meter i luftlinje.
På turen bortover traff jeg på samtlige rein, men som kanskje var hakket mer folkesky enn meg selv.

Returen gikk ned samme vei som jeg kom opp.

Avstand: 2,2 mil tur/retur
Stigning: 1171 moh
Beregnet tidsforbruk: 2t 15m opp, 1t ned.
Vanskelighetsgrad: Middels

God skilting ved start
Ett snart overblikk av fjellene før du havner nedi det siste skogspartiet
Fagerbekken
En større varde du forbipasserer på turen
Opp det bratteste partiet
Topp-varden
Sørvest-toppen
Prøvde å fotografere reinen
Sørvest toppen, liten varde i forhold
Gjestådalen bak
Storskarven sett fra sørvest toppen