Veslepiggen (09.07.2021)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Juvasshytta (1,840m)
Endpoint Juvasshytta (1,840m)
Ascents Galdhøe (2,283m) 09.07.2021
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 09.07.2021
Visits of other PBEs Juvasshytta (1,841m) 09.07.2021

Sondre og jeg hadde avtalt en tur til Tatrafjellene i Slovakia ila 2021. Ettersom at reisevirksomhet fremdeles er vanskelig, og at vi helst måtte få det gjort i fellesferien for logistikkens del, ble prosjektet heller omdøpt til "High Camp Norway". Poprad (Slovakia) ble byttet ut med Lom, og høye topper i Tatrafjellene ble byttet ut med (nesten like) høye topper i Jontunheimen. Vi møttes i Lom sentrum midt på dag, og tok Veslepiggen første dag av helga

Kjørte rett opp til Juvasshytta (Norges høyeste bilvei). Rett fram skimtes Juvvatnet, som med sine 1836moh. er det høyestliggende navngitte fjellvannet i Norge. Kjellhøe (2223) i bakgrunnen. Mye trafikk i området, men 95% sikter nok mot den langt mer kjente Galdhøpiggen (2469)

Møtte på denne haren kort tid etter start, i nesten 1900 meter høyde... Er det normalt?

Sondre speider i retning Galdhøpiggen, som man har utsikt mot hele denne turen

Galdhøpiggen til venstre, Veslepiggen til høyre

Vi gikk nesten frem til brekanten, 2020moh., før vi gikk opp til toppryggen som fører mot Galdhøe. Denne motbakken var på 200 høydemeter, før ryggen mot Galdhøe var nokså flat

På toppen av Galdhøe! Denne toppen har dessverre like under 100 meter i PF. Galdhøpiggen og Veslepiggen i bakgrunnen

Utsikt mot det bratte partiet fra Løyfte (2191) og opp til toppryggen av Veslepiggen. Bakken var noe enklere å forsere enn hva det ser ut som her

Hvis man trekker definisjonen av innsjø litt vel langt, er dette Norges høyestliggende innsjø: 2283moh.

Utsikt mot toppen

Da har vi forsert det bratteste partiet, og er nesten på høyde med Galdhøe (i bakgrunnen)

Oppe på toppryggen

Det høyeste punktet skimter frem

Sondre på toppen! Regnværet kom dessverre en halvtime før vi nådde toppen, og varte i 70-80 minutter. Heldigvis beholdt vi den gode sikten hele veien. Galdhøpiggen i bakgrunnen

Undertegnede på toppen! Vi brukte like over 2 timer til topps

Sondre med Styggebreen i bakgrunnen

Litt vått på vei ned... Viktig å trå varsomt her!

Plutselig ble været fint igjen! Skardstinden (2373) stikker opp til høyre

Utsikt nedover den brede, flate toppryggen mellom Kjellhøe (2223) og Galdhøe. Vi fulgte nesten hele ryggen, og gikk ned langs sommerskisenteret mot Juvasshytta. Denne veien var et par hundre meter kortere enn veien opp

Stadig finere vær, men vi var fornøyde med å i det minste ha hatt veldig fin utsikt fra toppen til tross for regnværet akkurat da vi var der