Osterøy: Rispingen (12.07.2021)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Båtaleitet (357m)
Endpoint Båtaleitet (357m)
Ascents Rispingen (742m) 12.07.2021 13:32
Visits of other PBEs Raudskredvarden (686m) 12.07.2021 12:39

Tur til Rispingen, fulgte den vanlige ruten fra Båtaleitet. Fra Rispingen gikk turen på en mindre kjent rute tilbake. Først vestover på ryggen til Rispinganakken 734, derfra forbi Kammarbrunæ og ned i Kattugledalen og videre til Husfjellet. Frem til Husafjellet var det fint å gå men ingen sti. Passerte noen få gamle vardesteiner på veien men de fortalte lite angående trasevalg. Under Kattråghaugane krysset vi elven og tok på skrå gjennom bjørkeskog ned til Sætre. Her var det bratt og vanskelig å ta seg frem. Der skal det gå en gammel sti som de som bodde nede i Vassdal benyttet da de gikk til fjels.
Det var en liten antydning til tråkk som vi klarte å følge. Oppe ved elvekryssingen er det en liten varde og det er et bånd nede ved Sætre. På Norgeskart er Sætre plassert feil skal være nede på flaten under skogen og oppe i lien heter det Sætrelia.
Plassen Sætre var stølen til søndre Vassdal, men der var det ingen stølshus, så de gikk opp og ned hver dag for å melke og stelle dyrene. Ved Sætre kom vi inn på sti som vi fulgte ned gjennom Geitebotten og videre ned til hyttefeltet i Vassdal. Derfra på vei tilbake til start.
En fin rundtur men ned gjennom bjørkelien til Sætre var det krevende, viktig å finne dyretråkket og følge dette. Trolig lettere om vår og sen høst uten høyt gress og bregner.

Har brukt en del lokal navn som ikke er i Norgeskartet, navn og noen opplysninger er hentet fra boken "Vassdal på Osterøy: Saga om garden og Brøkdalen v. Tore Vassdal". Lokalnavn er merket med kursiv tekst.