Botnkrona (12.07.2021)

Written by NJK500 (Nils-Jørgen Kristiansen) GSM

Ascents Botnkrona (1,071m) 12.07.2021 12:11
Grytfoten (1,019m) 12.07.2021 13:30

Man kan nesten ikke besøke Sandnessjøen uten å ta en tur opp på en av søstrene, og i dag tok jeg turen opp via Dronningruta. Dessverre startet jeg litt for tidlig, slik at jeg hadde tåke på toppene. Det til tross for at yr.no lovet sol fra tolv og utover

Jeg tok sykkelen fra Jutulvegen så snart været letnet. Søstrene lå fortsatt dekket av skyene, men jeg stolte på værmeldingen som lovet klarvær ganske snart
Ved turstart traff jeg et par som studerte kartet og veivalget
Jeg kunne sykle et lite stykke innover stien, før sykkelen ble parkert og låst
Skilt som forklarte Dronningruten
Jeg kom raskt til stikrysset hvor man kan velge retning på turen. Jeg tok til venstre mot Botnkrona
Skyene dekket fortsatt toppene i det jeg startet oppover stien
Tilbakeblikk der stien krysser bekken, før den svingte bratt opp fjellet
Noen steder hang det tau for å sikre ferden opp den bratte stien
En liten forfallen bu et stykke opp i fjellsia
Oppe på fjellet lå skyene fortsatt lavt, og herfra ble det dårlig sikt