Murtedalsfjellet (12.07.2021)

Ascents Murtedalsfjellet (432m) 12.07.2021 11:30
Brokefjell i bakgrunn

Murtedalsfjellet

En knause blant de mange i Seljord. Vi planla en lett tur i dag, men det ble mer slitsomt enn vi hadde tenkt. Dette er en av Seljord 100 pf som skulle være grei, men det er vilt og vakkert og ikke minst frodig både blant planter og insekter.

Vi kjørte til Garvikstrond og tok av mot Kilen. Etter Jønntjønn går det en traktorveg til høyre, der parkerte vi ved bommen.

Så var dagens spørsmål, hvilken veg skulle vi ta. Gå inn vegen eller prøve å gå mer rett på. Rundtur skulle vi prøve uansett. Vi valgte å gå rett på.

Det startet med litt dyretråkk, så ble det tettere og tettere og vi kom inn på en gammel igjengrodd traktorveg. Vi fulgte den sørover og håpet på å komme over elva som var mye bredere enn vi hadde sett for oss. Vegen stoppet i ei ur med store steinblokker, men grei å passere og heldigvis var det en bekk som rant videre nedover og vi kom helt greit over.

På andre siden kom vi opp på en rødmerket sti, stien til Trollbotn. Det var jo ikke dit vi skulle, vi skulle på toppen av fjellet foran oss. Vi forlot stien straks gikk over et åpent område og fulgte så en annen traktorveg som gikk i myr opp til der oppstigningen ser greieste å gå i følge kartet.

Fin stigning oppover i blåbærlyng. Årets første blåbær ble spist med utallige stopp oppover. Bratt var det men vi kom oss opp og det flatet litt ut før toppen.

Fint her oppe med slanke furuer, utsikt til Brokfjell, Astridnatten og mange knauser og topper i området. Dalsvatn kunne også skimtes nede i bunn av dalen.

Det var varmt og kleggen var plagsom, men slik er det når en er på tur i skogen om sommeren. Vi tuslet oss ned igjen og skrådde litt mer ned lia og kom inn på en traktorveg som førte oss ned til en annen som førte oss til vegen som gikk tilbake til bilen. Det var godt med vannføring i siste bekken før vegen, men det var lagt ut steiner så gikk helt fint å komme tørrskodd over. På tilbaketuren var vi også innom den rødmerket stien en liten stund før vi tok av igjen.

En fin tur i frodig natur, men litt for varmt og i følge Øyvind litt for mye klegg. Vi er ikke i tvil om hvilke veg som vi anbefaler opp. Det er den som følger vegen innover for så å gå på traktorvegen til der vi gikk opp.

Godt med et bad i Seljordsvatnet før vi dro hjem

Bekken renner ut av myrområdet
Bekken krysses før vi går opp på rødmerket sti
Flekkmarihand i store mengder
Tett skog i traktorvegen mange steder
Utsikt fra lia opp mot toppen
Toppen av Murtedalsfjellet. Det har vært folk her før
Slanke furuer ut mot kanten
Dalsvatn og Trollbotn i denne retningen
Bratt li med blåbær, og en god del var modne
Så var det tilbake på gamle traktorveger
Siste bekk i dag passeres, godt med vann
Parkering ved bommen, god plass til et par biler