Sundsøya (11.07.2021)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sund p-lomme (25m)
Endpoint Samme (25m)
Ascents Sundsøya (109m) 11.07.2021 12:45
Visits of other PBEs Sundsvegen (50m) 11.07.2021 11:20
Sund p-lomme (25m) 11.07.2021 11:40

Øytopping Trøndelag - Dag 3

Vi våknet til et forrykende uvær i Namsos denne dagen. Regnet øste ned og det gikk tordenbyer og lynnedslag like i nærheten. Uværet ga seg etter noen timer, og vi tok sjansen på å få med oss en enkel øytopp i rimelig nærhet også denne dagen før turen videre mot Helgeland.

Sundsøya
Vi kjørte sørover igjen til Sjøåsen og så nordover på vei 766 forbi Altvatnet i retning mot Tøttdalen. Ved Marka går det av en sidevei over en bro østover mot Sund. Sundsvegen er en bomvei der kr. 60 betales med Vipps. Svingete grusvei videre østover mot Skjerpsundet og gården Sund. Her traff vi en hyttebeboer som viste oss Sund p-lomme der vi kunne sette fra oss bilen. Veien inn mot gården på Sund er sperret med en ulåst bom. For spesielt interesserte er det faktisk mulig å kjøre helt ut på selve Sundsøya, men det er noen elektriske gjerdestrenger som må løftes av og på.

Betalingsbod for Sundsvegen
P-lomme nær gården på Sund
Staselig, gammelt gårdhus på Sund
Astrid på vei over fyllingen mot Sundsøya

Det er ikke registrert mange besøk på øytoppen Sundsøya på Peakbook. otto (Otto Lund) og innerdal (Inger Lise Innerdal) var de første i juli 2010 etter fulgt av TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) på en lang skitur i mars 2020!
Vel ankommet øyen så vi en kar traske opp en sti mot en hytte. Vi fulgte etter, og hadde en hyggelig prat med mannen som faktisk hadde kjørt sin firhjulstrekker opp den meget bratte bakken helt til hytten!

Hytte i skogen på Sundsøya med firhjulstrekker!

Mannen fortalte at han ofte var oppe på toppen og pekte ut en sauesti gjennom skogen som han anbefalte oss å følge. Snart støtte vi på en 20 m høy og steil bergvegg. For å komme videre opp valgte vi å gå til høyre for stupene. Her var det også ganske bratt med noen høye opptak, men mulig å følge diverse sauestier til vi var oppe på høydedraget. Fint terreng på topp-området. Vi gikk først mot en markert høyde som vi trodde var toppen. Kontroll med GPS og Norgeskart viste at selve toppen lå vel 100 m lenger vest på et klart høyere sted. Her fant vi steinen som Otto markerte toppen med i 2010! GPS 32W 609982 0407150, litt forskjellig fra opprinnelige PB.koordinater som er korrigert.

Astrid på toppen av Sundsøya
Utsikt nedover mot Sund. I bakgrunnen Hemnafjellet 695 som Stig og jeg besteg 30. november 2019 i et ufyselig uvær!

Vi var lite lystne på å gå ned igjen den veien vi gikk opp. Ved å konsultere Norgeskart med 1 m koter fant vi en grei rute ned igjen lenger mot vest. Sporadiske sauestier her også, men på langt nær så bratt.

Trevelt som måtte forseres før vi kom ned på veien langs sundet
Tilbakeblikk mot Sundsøya fra fastlandsiden. Det lyse partiet mot høyre er bergveggen vi rundet på turen opp. Topp-området midt i bildet

Turen tok lenger tid enn vi hadde regnet med pga ulendt og bratt terreng, men været viste seg fra sin bedre side, og vi unngikk heldigvis regnet som hadde styrtet ned i Namsos på morgenen.

Start date 11.07.2021 11:52
End date 11.07.2021 13:20

Flott uværsrapport fra Namsos

Written by TERJES 18.07.2021 13:49

Takk for fin rapport fra turen til Astrid og deg på Sundsøya. Men når det gjelder været på dine turer i Namsos og omegn, er du snart kvalifisert til å få navnet Uværskongen. Du må muligens dele tittelen med Uncas. Vi har jo allerede en Solkonge på Oppdal, og for noen år siden hadde vi en Tåkekonge i Horten.

Når det gjelder øytopper regner jeg med at du har planer om å reise til Ramsøya og Hepsøya i Osen. Her er det meget god båtforbindelse med M/S Osenfjord (ATB.NO)

En regnfull hilsen fra Namsos

Sv: Flott uværsrapport fra Na

Written by knutsverre 19.07.2021 18:10

Takk for hilsen og kommentar, Terje! Er egentlig ikke så misfornøyd med været i Namsos. Denne gangen gikk uværet fort over og vi fikk en grei tur til Sundsøya uten nedbør i bra sommervær. Takk for tips om båtrute til Ramsøya og Hepsøya. Det blir ikke denne gangen. Kanskje vi kan få oss en tur sammen til en eller flere øytoppe i Trøndelag som vi begge mangler? God sommer!