Dalaknuten (11.07.2021)

Written by rmobr (Rune Mork Braut) GSM

Ascents Dalaknuten (1,023m) 11.07.2021
Utsiktsvarden vest for toppvarden med panorama over Lysefjorden
Liten toppvarde med utsikt mot Lysefjorden
Dalaskaret med den ene tjørna og den bratte nordveggen til Dalaknuten
Dalaknuten sett nordfra ned Stordalane

Tur fra Tangen i Lysebotn. Etter besøk på «Sør for Vaulatjørnane» gikk vi vestover til nord for Stordalane. På kartet så dalene greie ut, men det viste seg å bli litt kronglete med noen bratte og glatte sva. Etter hvert kom vi ned til de små tjernene som ligger øst for Dalaknuten. Fra den minste og østligste var det overraskende greit å komme seg opp på ryggen i grasbakker og noe ur. Så fulgte vi ryggen vestover mot toppen og utsiktsvarden, som ligger enda lenger vest. Flott utsikt, først og fremst mot Lysefjorden og Lysebotn. På returen gikk vi ned i Dalaskaret samme vei som vi kom opp. Fra bunnen av Stordalane kom vi inn på en nødlet rute som går på ryggen vest for Stordalane. Tilbake gikk vi østover den store heia med høyde 1096, som ligger øst for Dalaknuten. Vi svingte ned ved Trettekvæven og kom ned på stien fra Litle Aurådal ved Brudlitjørnane. Stien fulgte vi tilbake til bilen ved Tangen. Lang og flott tur.