Sør for Vaulatjørnane (11.07.2021)

Written by rmobr (Rune Mork Braut) GSM

Ascents Sør for Vaulatjørnane (1,110m) 11.07.2021
Liten varde på 1109
Utsikt fra 1109 mot Lysefjorden og Dalaknuten
Utsikt fra 1110 mot Vaulatjørnane, Midtkammen, Fitjaknuten og Grauthellerheia
Utsikt fra 1110 mot Lysekammen
1110-toppen

Tur til Dalaknuten. Samtidig gikk vi oppom de små «klumpene» som har fått navnet Sør før Vaulatjørnane». Vi startet fra den nye anleggsveien som er laget like sør for Tangen i Lysebotn. Vi parkerte ved veien og fulgte vei og senere sti mot Jenafjell og Litle Aurådalen. Ved Trettekvæven svingte vi opp på den store høyden som ligger øst for Dalaknuten. Vi gikk østover forbi høyde 1096 og nord for Stordalane. Så svingte vi sørøstover mot «Sør for Vaulatjørnane». Her er det flere topper som er nesten like høye. Den nordligste, 1110, har utsikt mot Lysekammen og Grauthellerheia. Den sørligste, 1109, med gammelt trigpunkt, har utsikt mot bl.a. Dalaknuten og Lysefjorden. Etter besøket på toppen fortsatte vi mot Dalaknuten.