Hvittingen - Sykkeltur med syre oppetter ryggen (10.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Orhusveien (91m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Hvittingen (403m) 10.07.2021 16:52

Hvittingen i Holmestrand stod for tur. Dette er høyeste punkt i det som før var Holmestrand kommune. Regnet pøste ned slik det ellers hadde gjort i dag. Jeg mannet meg opp til å gjennomføre dagens siste tur. Det var enklere nå, for her gikk det vei helt til topps. Jeg kunne derfor bruke sykkelen.

Parkerte langs den brede Orhusveien og tråkket oppover. Valgte den nordligste av de to inngangene til anleggsveien. Stigningen går jevnt oppover til å begynne med, men har noen bratte partier på slutten. Jeg hadde stålsatt meg på å ikke ta pause før jeg ankom toppen, uansett hva som skjedde, skulle jeg ikke stoppe å trå. Vanskelig å forklare hvorfor konkurranseinstinktet mitt mot meg selv kicker så meningsløst inn på denne måten, men når jeg først har satt et mål, skal det nås.

Jeg ankom toppen med syre oppetter ryggen og noen grimaser. Nå skal det jo nevnes at det ikke er så ofte jeg sykler om dagen. Toppunktet er på svaberget like sør for masten. Gikk også opp i tårnet for å sjekke utsikten. Skrev meg inn i boken her oppe. Som vanlig gledet jeg meg stort til å sykle ned igjen bakkene og satte utfor i høy hastighet. Veldig gøy.

Festet sykkelen til bilen og kjørte så videre til Espa for å treffe Natasha og familien hennes. Dagen ble avsluttet med en bedre middag hos dem.