Sans Senja Marathon (10.07.2021)

Written by Skippy (Innika De Rosa)

Start point Gibostad (34m)
Endpoint Husøy (17m)
Characteristic Jogging
Ascents Lasset (766m) 10.07.2021
Riven (389m) 10.07.2021
Skarelvfjellet (675m) 10.07.2021

Målet mitt i dag var kun å gjennomføre løpet uten å tråkke over igjen og gjør ankelen (som fortsatt er hovn) enda verre. Kom i mål med fortsatt litt igjen i beinene og uten noe ekstra smerte enn det jeg begynt løpet med, og må si meg fornøyd med det :)

Løpet begynte ved Gibostad skole og de første 14km til Lysvatnet foregikk på en blanding av lett løpte stier og grusvei.

Strekken fra Lysvatnet til Lasset var ingenting å skrive hjem om. Først måtte man komme seg over en god del myr (tips om hvordan man løper i myr taes gjerne i mot, her er jeg pent sagt udugelig). Vi kom etter hvert til Svartholvatnet og gikk mot Lasset via Salingsvatnan. Terrenget kan best forklares som tung gått overgrodd nord-norsk fjellterreng som til og med uglefisk (Paal Andre Lund) hadde klagde over. Vel oppe på lasset og heldigvis uten å ha tråkket over, kom det en bratt, overgrodd og gjørmete nedstigning. Her var det bare å sette seg på rumpa og sklir ned og håper man ikke traff noen trær. Bruen var ødelagt på den tredje stor elv som vi skulle krysse og her måtte man svømme litt for å komme forbi. Tilbake på kun 50moh møt man en grusvei og her kunne man få litt fart i beina før man ankom Stønnesbøtn som var løpet sitt andre sjekkpunkt.

Etter 1km på asfalt, begynte man stigning opp Skarelvfjellet. Her var det til og med sti (!!!) og endelig begynte løpet å gå i en rimelig ok tempo. Terrenget var overkommelig ned mot Keipvatnet og her møt man løpere fra Sans Senja Skyrace. Det var gode stier og lett løpt terreng herfra og ut. Siste delen ned Riven og mot Husøy foregikk på en elendig sti, og her gikk det meget sakte i et forsøk å ikke tryne.

Synes arrangøre kunne ha spanderte en del mer markeringer langs stien, særlig mellom km14 og 30, og i det minste en gps spor som faktisk stemte. Jeg blir nok ikke å løpe denne løype igjen neste år, men det var bra trening og gøy å teste formen etter en lang vinter med trening :)

Grattis

Written by uglefisk 11.07.2021 11:10

Uansett er dette kjempebra gjennomført :)

Sv: Grattis

Written by Skippy 12.07.2021 14:37

Tusen takk! Gleder meg til du løper den neste år!