Stigen- Lurøy (11.07.2021)

Written by Hawkeye (Finn Olav Ulvund) GSM

Ascents Stigen (381m) 11.07.2021

Etter turen til Lurøyfjellet begynte vi å se oss etter teltplass for natten, men fikk også øye på en båt med badering på slep, og tre ungdommer i. Optimistisk som jeg var bestemte jeg meg for å høre med de om de ville gi oss skyss ut til Stigen. For en tusenlapp var de ikke vonde å be, og etter få strakser var vi ombord i båten, på vei ut til øya. Gutten ombord var lokal, og fant det han mente var beste utgangspunkt for turen. Vi ble da satt i land i vika/bukta sør/sørvest for Kilaneset.

Vi krysset noen myrer, før vi sikta oss inn på en tydelig hylle som går oppover det bratte landskapet. Her er det ganske snaut med vegetasjon i det ellers krattete landskapet. På vel 200 moh var vi over tregrensa, samtidig som landskapet flater ut. Herfra ser man tydelig toppen. Gikk rett østover noen hundre meter, før vi dreide nordover mot toppen.

Returnerte samme vegen tilbake, og fulgte trackingen. Etter 83 minutter var vi tilbake ved båten og ungdommene, som hadde ventet på oss. Ble transportert tilbake til havna, og takket så mye for hjelpen .

Tilbakeblikk mot båten og startsted.
Den geniale hylla vi fulgte.