Ålmåijokka - Sørfold, 338/404 (10.07.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Ålmåijokka (1,663m) 10.07.2021
Visits of other PBEs Sorjushytta (830m) 09.07.2021
Ny-Sulitjelma fjellstue (590m) 10.07.2021
Tverrfjellet p-plass (835m) 10.07.2021

Kjørte innover mot Sulitjelma og tok av fra hovedveien og kjørte mot Sulitjelma kirke. Fulgte Gikenveien oppover som gikk opp til venstre for kirken og opp mot Ny sulitjelma fjellstue. Ett lite stykke ovenfor fjellstua som er en DNT hytte var den en stor åpen grusplass ved en gammel stengt gruvegang. Satte opp teltet og overnattet her. Jeg gikk en tur ned til Ny-sulitjelma fjellstue og kikket gjennom vinduene. På grunn av Covid så må hytta bookes nå for å kunne overnatte, og vi hadde ikke booket plass så holdt meg på utsiden. Tuslet tilbake til teltet. Var surt og kaldt og tåken hang nedover fjellene.

Neste morgen våknet vi til strålende vær. Vi hadde egentlig tenkt å parkere bilen her og gå siden veien var stengt av snø fremdeles like ovenfor denne grusplassen. Mens vi spiste frokost kom det en hjullaster kjørende og ryddet veien for snø, slik at vi fikk kjørt det siste stykket opp til Tverrfjellet p-plass og satte fra oss bilen her. Vi hadde booket Sorjushytta for to netter, og fulgte den merkede DNT stien inn til hytta. Var flere bekker/elver som måtte forseres, men den første som går ned til Storelvvatnat gav oss størst problemer. Vi trodde vi skulle greie å komme tørrskodde over, men det ble for dypt så vi endte opp med våte sko begge to. De andre elvekryssingene gikk greit å komme over uten å bli mere bløte. Like før hytta var det heldigvis lagt ut to broer, ellers hadde det blitt vading her. Relativt lettgått terreng og stort sett greit å følge stien selv om det var en god del snø igjen i terrenget. Litt opp og ned var det. Brukte ca 4 timer og 15 minutter inkludert ett par gode pauser. Flott vær, godt og varmt. Hytta lå veldig fint til og siden man nå må booke hele hytta fikk vi den helt for oss selv. Koste oss med god mat og tok en tidlig kveld for å få en tidlig start neste morgen.

Neste morgen var det strålende vær, sol fra blå himmel og godt og varmt. Da jeg tidligere i sommer hadde gjort reserach til turen var det bare beskrevet vinterbestigninger av fjellet, så jeg var litt usikker på hvordan den var å gå på sommerstid, men i bilen opp til Sulitjelma hadde jeg tilfeldigvis vært innom peakbooksiden og da hadde BigMob registert en bestigning bare noen dager før. Vi valgte å følge en litt annen rute i starten en det han gikk hvis jeg forsto veiskildingen hans riktig. Vi startet med å følge stien tilbake over den første broen og så gikk vi langs vestsiden av Bajep vannet bort til nordenden. Lettgått terreng her. Vi valgte å krysse elva som kommer ned på begge sider av 990 høyden her, gikk greit å steingå helt nede nær vannet da. Passet på å fylle på flaskene for det var godt og varmt. Bratt oppover fra vannet ett lite stykke mot 990 høyden der det flater noe ut. En god del snø igjen i fjellet fremdeles, men den var stort sett god å gå på. Fulgte langs høyresiden av elva oppover til 1162 vannet. Det var islagt, men isen var i ferd med å gå opp så det var ikke trygt å legge ut på det. Vi gikk derfor på snøfelt langs østsiden av vannet. I enden av vannet fulgte vi en bekk oppover, greit å gå i starten, men så kom vi til der oppstigningen virkelig starter. Vi valgte å følge ryggen som går opp mot 1574 toppen i starten. Sva, storsteinur og noen snøfelt i blandt. Gikk sent oppover for ikke lett å finne den beste veien i storsteinura. Valgte å klyve ganske bratt opp til fortoppen og fikk nesten litt sjokk da vi nå så toppen på nært hold for det så nesten ubestigelig ut. Heldigvis ble det bedre da vi nærmet oss og det viste seg å ikke være noe problem i det hele tatt å finne en grei vei til toppen.

Utrolig flott utsikt i alle retninger mot blant annet Blåmannsisen, Suliskongen og Sverige. Hadde brukt nesten fem timer til toppen, men det var inkludert noen pauser i finværet. Ned igjen gikk vi ned en gratt snøbakke fra fortoppen og ned mot 1574 toppen og litt annen rute i steinura samt at vi rant ned en bratt snøbakke istedenfor å gå siste bit av ryggen ned fra 1574 toppen. Så en reinsflokk som gikk ned mot 1162 vannet. Vell nede ved vannet gikk vi samme rute tilbake som den vi kom opp. Utrolig varmt og flott sommervær og ingen insekt som plaget oss. Heldigvis greit å fylle opp vannflaskene hele veien med unntak av siste biten opp til toppen. Det ble drukket noen liter væske i varmen. Var tilbake i hytta etter ca ti timer på tur. Deilig med litt avslapping og god mat før vi tok kvelden.

Neste morgen våknet vi til en helt annen temperatur. Det var overskyet og yr i luften. Fulgte stien tilbake til Tverrfjellet P-plass. Jeg tok på meg goretexbukser med skikkelig strikk nede rundt beina da jeg skulle vade over siste elva som vi begge fikk våte sko av på vei til hytta, og det greide å holde vannet ute. Kom ned til bilen etter rundt fire timer på tur. Unnet oss en god middag på hotellet i Sulitjelma før vi kjørte litt innover mot Ballvatnet og fant en fin teltplass for natten. Planen videre var packrafttur i Junkerdalen nasjonalpark. Ser at GPSen har vært litt ute å kjøre ved Sorjushytta, det ser ut som vi har tatt en tur ut på vannet, men det gjorde vi altså ikke:) Bjørn var med.

Nærmer oss Sorjushytta, ser i retning Ålmåjokka
Sorjushytta
På vei mot
Suliskongen
Blåmannsisen sett fra toppen
Reinsflokk ved 1162 vannet
Nesten nede igjen ved Bajep vannet.
Tilbakeblitt mot dagens turmål til høyre i bildet etter å ha kommet til hytta.

Grattis med en av

Written by Stigun 11.07.2021 09:57

de mer "tricky" kommunetoppene. Imponerende! Igjen, turrapporter er meget imøtesett der ute i den store verden! God tur videre!

Sv: Grattis med en av

Written by Sola19 07.11.2021 22:54

Takk for det, da er turrapporten klar. Var en utrolig flott tur som kan anbefales sommerstid!!